2 705 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Torkning av Alkydlack?
Jag målar en låda med en Alkydlackfärg där det står följande:
Dammtorr: 4 timmar.
Övermålningsbar: 1 dygn.
Skall övermålas innom 3 dygn.
Efter 3 dygn mattslipas.
Genomhärdad: Flera dygn.
Jag behöver ha färgen riktigt härdad innan jag börjar montera ihop sakerna igen och vill inte riskera att färgen skadas.
Kan jag ställa lådan ute i solen för att påskynda efter ett dygn då färgen känns riktigt torr och den går inte att repa utan att trycka hårt med tex. nageln?
Jag är i lite tidspress då jag måste ha monterat ihop sakerna så fort jag målat klart...
Dammtorr: 4 timmar.
Övermålningsbar: 1 dygn.
Skall övermålas innom 3 dygn.
Efter 3 dygn mattslipas.
Genomhärdad: Flera dygn.
Jag behöver ha färgen riktigt härdad innan jag börjar montera ihop sakerna igen och vill inte riskera att färgen skadas.
Kan jag ställa lådan ute i solen för att påskynda efter ett dygn då färgen känns riktigt torr och den går inte att repa utan att trycka hårt med tex. nageln?
Jag är i lite tidspress då jag måste ha monterat ihop sakerna så fort jag målat klart...
Absolut INTE i solen! Då torkar den för fort och risken är väldigt stor att den krackelerar. Alltid bäst att göra som står i produktinformationen.
Förresten, vad heter produkten du använder? Verkar vara en väldigt invecklad produkt i alla fall...
Förresten, vad heter produkten du använder? Verkar vara en väldigt invecklad produkt i alla fall...
Klicka här för att svara