J
Joukko: [citat] Ingen som vet?
6 svar · 12,3k läst
D
danielr112: Tackar. Ska in och kolla imorgon!
4 svar · 3,1k läst
Peter2400
Peter2400: Cuprinols vattenbaserade träolja kostar bara 198:- för 5 liter sen om den är bättre eller sämre än Fluggers vet jag ej. http://www.cuprinol.se/prod.asp?Id=21
3 svar · 7,9k läst
J
Jens_H: Ring runt och begär in offerter, vi kan omöjligt sitta här och gissa hur mycket det skulle kosta.
1 svar · 2,6k läst
L
lizaj: Nu kanske det inte alls passar dig, men ett alternativ är att hänga/spänna upp tyg. Då är det lätt att variera.
4 svar · 1,4k läst
J
Jens_H: Det finns vit sprayfärg som är värmebeständig att köpa. Leta reda på någon affär som har Belton spräyfärger i deras sortiment. De kan beställa hem om de inte skulle ha på lager.
1 svar · 2,0k läst
L
loko3: Brukar sätta en typ 20 cm våd över hörnet. Sedan tapetserar jag med andra tapeten över. Skär alltid till dom innan och lodar. Som linjar brukar jag köra med en list som jag lägger längs tapetbordet och skär. Blir alltid bra och snyggt.
9 svar · 2,9k läst
·
M
Micke_vb: < 15%
3 svar · 3,9k läst
S
steezo: Tack för svaret ska kolla vidare på detta !!
2 svar · 1,8k läst
J
Jens_H: Så länge de inte luktar ruttet är det inget fel på limmet. NW-lim bör du inte använda till vanliga papperstapeter, den typen av lim fungerar bäst till Easy up och till väver av olika slag. NW-lim innehåller ett lite kraftigare bindemedel än vanligt tapetlim så risken är att det blir fläckar på tapeten när den har torkat.
1 svar · 11,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Den skall inte skrapas. Det räckar att borsta med en piassavakvast eller liknande. Borsta bort allt löst lite lätt. Det räcker. Sprutmålning är en bra idé i och med att det är påmålning på gammal färg. Har dock ingen aning vad det kostar.
1 svar · 5,6k läst
J
Jens_H: Det är nog någon form av äldre armeringsduk. Är det sista lagret eller sitter det tapet under den också? Tror nog att det ska gå bra att grunda ovanpå den med en spärrfärg/binder för att binda underlaget och sedan bredspackla väggarna. Du förlorar inte något på att bredspackla när du fått ner tapeten, snarare vinner du på det. Blir lättare att få till en riktigt slät och
1 svar · 2,0k läst
F
frimson: Tack ska ni ha! Kanske hade det inte behövts men nu blev det schellack under i alla fall.
3 svar · 2,0k läst
v-g
v-g: Problemet är inte färgen i sig utan hur länge den håller. Har vart med om att trots bra grundarbete så rostar det nästan direkt. Tyvärr tippar jag på att en bra grundfärg kanske med zink i (på järn) och sen en bra täckfärg är rätta vägen. Och det var Hammerhite's lack jag använde och aldrig mer kommer att använda.
18 svar · 61,2k läst
S
Sara_B: Varför inte göra som vi andra som grejar med traditionella kulörer - köp en burk vit linoljefärg (men välj en bättre kvalitet än beckers/alcro) och lite brytpigment i pulver- eller brytfärgsform. Prova sedan i div små burkar att blanda ihop olika varianter, provmåla och kolla vilken som blir bäst. Det är kul att greja med sådant själv! Och köper man en riktigt stor burk på en
5 svar · 5,3k läst
M
Memnok: Aha! Ser där, något som man inte visste! Grymt! Det gör ju att Vit slamfärg klev upp på översta platsen.... Tack Strumpa! /Martin
10 svar · 7,9k läst
tobbe72
tobbe72: Laserade osb skivor på ett jobb en gång,blev jäkligt snyggt med Trebits burmateak.
7 svar · 37,3k läst
D
danielr112: Samma sak när man tapetserar och det bubblar sig. Vänta en vecka och se. Oftast lägger sig bubblorna igen och det ser helt ok ut.
7 svar · 20,4k läst
J
Jens_H: Det går bra att måla dom med metallfärg... Tvätta, skrapa/slipa, och sedan måla.
1 svar · 1,8k läst
J
Jens_H: Prova med att gå till en färgaffär istället... Finns väl ett flertal i Jönköpings län..!? Om väggarna ska bredspacklas blir det nog lite tungrott om du ska använda ett cementbaserat spackel. Det är mer till för att laga hål och sprickor. Antingen får du använda dig av först grovspackel och sedan mediumspackel eller så får du putsa om väggarna helt.
11 svar · 38,6k läst
peegee4
peegee4: 10 kvadratmeter - är det golvytan? Om så är fallet, kan jag inte svara på din fråga utan kompletterande info. Om det däremot är den framräknade väggytan, så kan du använda måttet 7 kvadratmeter per liter färg som en tumregel. Detta skulle då grovt räknat ge en åtgång på ca. 1,5 liter per strykning. Om 10 kvadratmeter är golvyta, så kan man på ett ungefär räkna fram den
1 svar · 25,5k läst
F
frohike: [citat] Vågig vägg, risk för hålrum bakom gippsen. En risk som jag ser det
15 svar · 60,8k läst
·
peegee4
peegee4: Här hemma lägger jag pannan i djupa veck :o Finns det någon målarmästare eller annan målarkompetent person på forumet som kan ge svar på följande frågor: 1. Hur lämpligt är det att måla med en alkydoljefärg ovanpå en akrylmålad yta, som torkat fem timmar? 2. Är det möjligt att blanda en akrylfärg med en alkydoljefärg och få en fungerande sammanblandad produkt? Inom parentes
0 svar · 4,9k läst
J
Jens_H: [citat] Allt beror lite på vad som ska målas..? Är det plåtar som vindskivor och fönsterbleck som rör lite på sig under temperaturskiftningar så är en rostskyddsgrund med två efterföljande strykningar med vanlig akrylatfärg att föredra. Detta eftersom akrylatfärgen är mer elastisk än en renodlad metallfärg/hammarlack. Då riskerar ju inte färgskiktet att spricka. Är det
3 svar · 16,5k läst
J
Jens_H: Finns det bara en röd kulör i England? :D Tror nog att det finns många faktiskt. Den NCS som många av mina kunder uppfattar som engelsk röd är NCS S5040-Y80R. Dvs väldigt nära "Faluröd Röd". Kort och gott en röd kulör med ganska mycket brunt i.
6 svar · 15,8k läst
J
Jens_H: [citat] Det finns en fleecematta av gamla PET-flaskor som är ypperlig att täcka med. Finns hos färghandlarn. Plast kan det ju blåsa bra i...
8 svar · 30,6k läst
P
pbengtsson: Det finns färger där järnvitriol och kalk ingår och det är lite det som händer med betong. Kalket reagerar med lösningen och blir lite blekgul. Risken är de första veckorna då regnet kommer att dra med sig lösningen ned på plintarna. Om det är möjlig kan du ju försöka täcka in dem i plast den första tiden. Detta får du nog ändå göra då du skall måla trät på plats. Testa
8 svar · 8,2k läst
·
D
Druvan: Du kan ju köpa obruten vit.
2 svar · 7,1k läst
I
irenebyggare: Hoppsan, det skall gå bra med ett vasst rakblad och inget annat medel, Så torrt som möjligt och sedan skrapa på, ta hela familjen till hjälp om det är många fönster.
2 svar · 17,0k läst
I
irenebyggare: Tycker också att det är överdrivet att ha kvistlack utomhus, särskilt på furu.
7 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.