Färg, Måla & Tapetsera
Fixaren_08: Tänk på att matta ner fönsterbrädorna innan du målar med den nya vattenburna färgen. De gamla oljeburna produkterna var så hårda i sin yta att det ibland kan vara svårt att få ordentligt fäste med en vattenburen produkt. Så kör över med lite slippapper först så kommer färgen att sitta mycket bättre sen :)
Fixaren_08: Det är så mycket snack om att färgen är dålig nu för tiden och bla bla bla. Klimatet har förändrats väldigt mycket och det märks direkt på beväxning av alg och mögel. Om folk i stället skulle vara duktiga och tvätta sin fasad varje/varannat åt så skulle man slippa all form av beväxning, men det gör man inte. Så mitt tips är att tvätta fasaden och sedan måla med en modern
Jens_H: Det finns inte. men man kan ju göra en 75% blandning av S1000-N. Då blir det ju ett mellanting.
Jens_H: Både silikatfärg och webetonex är jättesvåra att rengöra. Är det i en tvättstuga där det kan komma stänk är nog en vanlig halvmatt (20-glans) väggfärg att föredra och i det inredda rummet en matt väggfärg (7-glans). Detta förutsätter naturligtvis att det är torra ytterväggar och bra dränerat. Så länge det inte är problem med fukt är det absolut lättast och smidigast att
niblom: Jag kör också med Falu Rödfärg. Men min handlare har räknat lite konstigt så jag får nog en 60l över... /N
AngL: Spackla först sen grundar du efter du slipat. Billig färg täcker sällan bra och brukar bli dyrare i längden. Men har du den redan hemma så är det bara måla=)
Jens_H: Grunda med grundfärg och måla med en halvblank eller blank lackfärg. Vattenlöslig eller alkydoljfärg bestämmer du själv. Vattenlöslig blir dock lite känsligare, men alkydoljefärgen gulnar med tiden.
h-man: Tack för tips. Sliplamell var nyckelordet som jag inte visste att jag skulle använda
Jens_H: För att få bort oljan ur bänkskivan gör du enligt följande - ta avfettningsmedel för typ bil eller båt. Låt dra en stund och tvätta sedan med något alkaliskt tvättmedel typ målartvätt. Om du ser att träet reser sig är det bra, då har du öppnat upp träet. Låt torka och lägg sedan på trävaxet med ett skurnylon som har slipande/polerande effekt. Alltså, slipa inte innan du
Danne031: Åkej det svaret räcker för mig, tack ska du ha :)
AngL: Det viktiga är ju att få loss det som sitter dåligt. Det som sitter, sitter. Det är bara att tvätta och måla över.
gafsan: Lilla jag har inte tapetserat eller målat nya gipsväggar förrut och som tur är är detta den enda. Klart att jag spärrar med tanke på allt annat jobb som vi gjort. Maken trodde att jag skämtade med honom....resten är plywood, lumppapp, lerklining och gamla ytlager med tapet.
Jens_H: Man ska aldrig späda färgen mer än 10% . Men det finns ju olika sorters munstycken man ska använda om man fortfarande tycker att färgen är för tjock vid 10% utspätt. Prova dig fram och börja med ca 7% spädning.
Jens_H: [citat] Det fungerar också, men kan dock bli lite dyrt om det är stora ytor... Hernias våtrumslim ligger ju på 279:- för 5 liter och det räcker till ca 20 kvm.
LAINE: Elskrapan från Clas Ohlson är helt värdelös. Hugger in i träet och förstör, egen erfarenhet.
Jens_H: Så länge den befintliga väven sitter bra kan du sätta upp ny väv ovanpå. Men om det är struktur i väven och du sätter upp ny väv med struktur kanske det kommer se lite konstigt ut. Du kan ju alltid sätta upp Easy Cover, men då är det viktigt att den tidigare väven är väl förankrad i underlaget.
Nimajneb: [citat] Är det inte en Svensk (Nordisk?) specialitet att köpa färdigblandat?? I alla andra länder jag bott i har man alltid fått blanda själv om man skall ha större mängder än en tub.. Snart kommer miljönissarna och klagar på att vi fraktar runt med en masssa vatten i onödan
Bloink: Jag brukar grunda med "skruttfärg" ifall jag har någon burk vägg- eller takfärg över från tidigare projekt. Men jag går inte och köper en billig färg bara för att grunda väggarna. Möjligtvis om jag hade målat ogrundad microlit som suger mycket färg. Sedan spacklar jag det jag missat tidigare och rullar endast över de fälten jag spacklat. Efter det är det färdigmålning som
Ssyrk: tycker väll personligen att det där är ett riktigt skittest... man testar lackfärger mot färdigstrykningsfärger. är ju som att testa en 4wd bil mot en fwd bil i framkomlighet i djupsnö........
Farzan: Till sånt brukar jag använda en liten japanspackel, bara några cm bred. Då gör det inte så mycket om det är nära kant o dyl. Såna hål brukar vara absolut nödvändigt att spackla och slipa i två omgångar, kan t o m ta tre att få det riktigt snyggt om hålen är djupa.
5.2 racing: Ny färg, målat av mig som är målare. Totalt värdelös färg enligt mig. Två hus i gbg-regionen har jag målat med den, samma resultat på båda husen. Ena 7000-n, det andra nån faluröd historia. Varför skulle den passa bättre till ommålning och inte nybyggt? Dom husen jag målade var ommålning, varav det ena från rött till 7000-n
5.2 racing: Målade ett hus med Tinova VX i kulören 7000-n. Fint när det är nymålat, efter tre år ser det ut som grisen. All glans är borta, och träet har spruckit väldigt mycket mer än innan. Rekommenderas ej!
URFBASSE: om du vill ha nytt kakel kan du sätta det direkt på det andra kaklet
Brianna: Nu har jag laserat första varvet med Cuprinol fasadlasyr vit. Det blå lyser igenom en del, men jag tror nog att det kan bli ganska bra med ett lager till. Jag är dock lite orolig för att det ska bli ett "skinn" som kommer flagna på sikt. Jag har ju egentligen önskat mig en bets, men det är ju omöjligt att betsa en blå möbel vit, då hade den fått bli svart. Nu hoppas jag bara på lite
raveper: Måla om hela taket så kommer du bli nöjd. Hur länge har den gamla färgen suttit uppe? Blir ju skitigt och så med tiden.
Jens_H: Tack så mycket för den informationen "ikeahantverkarn"... Men "tvåfamilj" skrev att en del grundar med tapetlim och då svarade jag på den frågan. Sen så skriver ju "tvåfamilj" att dom inte kommer ha några tapetrester utan enbart betong under och då finns ju inget mer att ta bort....
Mikael_L: Ja då får jag prova att köra vispen ordentligt och provmåla lite. Jag får väl låta det torka och examinera resultat med, för säkerhets skull. Tack för svaret.