1 740 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Träfasad sägs krympa, men icke?
Hej!
Spikade ny panel i fjol. Vanlig mälarpanel. Grundströk den på båda sidor (så sa herrn på brägårn och jag hade gott om tid).
Färdigmålad två strykningar på plats med Beckers Täcklasyr. Jag sparade en sväng till i år för att "trä krymper" men så tusen heller.
Ska jag vänta ett år till?
Är det för att den är grundad runt om som den inte krymper?
MVH / Dan
Spikade ny panel i fjol. Vanlig mälarpanel. Grundströk den på båda sidor (så sa herrn på brägårn och jag hade gott om tid).
Färdigmålad två strykningar på plats med Beckers Täcklasyr. Jag sparade en sväng till i år för att "trä krymper" men så tusen heller.
Ska jag vänta ett år till?
Är det för att den är grundad runt om som den inte krymper?
MVH / Dan
Angående måla på baksidan kan du ju läsa en tråd jag skapade för inte så länge sedan.
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/117034-ska-man-mala-baksidan-pa-fasadbraedor.html
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/117034-ska-man-mala-baksidan-pa-fasadbraedor.html
Måste du verkligen måla en gång till? Jag målade med Beckers perfekt 2 ggr, och ser inte anledning att måla en tredje..
Jag har dock samma erfarenhet som du, min lockpanel har då inte krympt, och då är den svartmålad och åt söder, solen kommer åt nederdelen av panelen från ca 1300 --> solen går ner.
Jag har dock samma erfarenhet som du, min lockpanel har då inte krympt, och då är den svartmålad och åt söder, solen kommer åt nederdelen av panelen från ca 1300 --> solen går ner.
Vänta åtminstone över den varmaste perioden nu i år.
Det brukar kunna dra ihop sig om det är varmt och torrt men förra sommaren var ju ingen hit.
Och drar det inte sig i år så vänta tills nästa...
Ropa inte hej för fort. Spara färgen. Den dör inte.
Det brukar kunna dra ihop sig om det är varmt och torrt men förra sommaren var ju ingen hit.
Och drar det inte sig i år så vänta tills nästa...
Ropa inte hej för fort. Spara färgen. Den dör inte.
Klicka här för att svara