Hur gör man lättast för att inte kladda för mycket med den vita foderfärgen på fasaden när man målar dem? Maskeringstejp eller finns det några andra bra tricks när man knappt kan dra ett rakt streck med penna :)

Frihand och en blöt trasa att torka av spill med använde jag. Oftast är det ju inte samma kirurgiska precision på fasad/foder jämfört med finsnickerier inomhus.

Dock har jag nånstans hört om ett tips med en modifierad bredspackel (så bred som möjligt!). På ena sidan av spackeln fäster man en självhäftande gummilist, typ dörr/fönstertätning, längs med kanten. Denna sida lägger man sedan an mot den del av fasaden som man vill maskera, sen målar man. Gummilisten skall motverka att färgen rinner under spackeln.

Om detta fungerar eller ej har jag inte provat, men återkom gärna med resultatet om du testar. Det känns som att gummilisten ganska snart kommer bli färgkladdig och det ändå kommer att komma spill på maskeringssidan, men det kanske går att undvika lätt.

Redigerat:
Bredspackel funkar utmärkt utan gummilist. Torka av spackeln med en trasa eller papper emellanåt.

Har man ingen bredspackel så funkar en sådan här tapetlinjal bra för en ringa peng :)

Jag brukar måla fodrens kanter med fönsterpensel (en sån där rund och spetsig), då tycker jag att det är lätt att måla utan Kladd. Annars funkar som sagt bredspackel rätt bra också. Med trasa till hands för att torka av spackeln då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.