Färg, Måla & Tapetsera
mins: Var det bara bets, eller typ lackbets? Har för mig att vår trapp var lite kladdig ett tag efter av lackbetsen men att det blev så småningom bra. Men då så strök jag också på en halvmatt klarlack på. Flammigheten vet jag dock inget om, om den inte kommer ifrån betsens egenskaper.
Johan Gunverth: Jag har endast grundmålat mitt hus med äkta falurrödfärg. Det ser fortfarande helt nytt ut efter 5 år. Kostade 2800:- och jag har 3st 10-liters burkar kvar oöppnade. Vad kostar det att måla med med billig färg ofta + hyra av ställning? hur roligt är det att måla om huset ofta istället för vart tionde, tolfte år? Blir man gladare av en turk-pizza i veckan än en napoletansk dito
redwinefan: Är ett helt ok tillvågagångssätt, bara man inte missar att tvätta av innan andra strykningen då det under tiden samlats mycket smuts på ytan.
redwinefan: Kanske kan vara sot/tjära som kryper/har krupit ut genom otäthet i fog ? Det finns ett flertal sk spärrfärger på marknaden som du kan prova.
Jens_H: 1 del trätjära 1 del rå linolja 1 del balsamterpentin och eventuellt lite kimrök Men om du får det helt underhållsfritt kan jag inte garantera... Dagens luftföroreningar är ju lite kraftigare än vad dom var när man utförde denna behandling som oftast, men då blev det ju underhållsfritt.
Jens_H: Det mest optimala :) är nog att använda utomhusfärg... En snickerifärg kommer troligen att krakelera på grund av att träet växer/minskar vid temperaturskiftningar.
xibeca: Skulle ha använt kakellim men risken är ju fortfarande att det spricker av rörelser i skivan.
Bergling: Jag har kört Byggmax oljefärg på vindskivor och panel under takutsprånget och har inget att anmärka. På så små ytor kan jag faktiskt tänka mig att måla om nån gång extra om jag får färgen för halva priset.
akhagen: Bara ett kvar nu. Som toktanten som bodde innan målade halva blått. Den vänstra halvan...
Bezt: Svart är dyrare för att färgen måste vara svart från början, de andra brutna färgerna utgår man från vitt och blandar i lite färg för att få rätt kulör. Så fick jag det beskrivet iaf när jag letade och undrade varför den var dyrare.
corrado95: Att måla en vägg ställer ju stora krav på underlagets släthet för att resultatet ska bli bra. Hur bär man sig åt när man rivit bort en tapet som delar sig eller att ytskiktet på en gipsskiva lossnar mer eller mindre mycket på olika ställen? Hur ska man få underlaget fritt från flikar som sticker upp samt jämnt? Man kan spackla och det ser fint ut men sen när man lackar så löses
shamrock: Jag fick svar från Skansens Byggnadsvård och dom svarar med att man förr använde tjära, dörrarna var inte svarta utan bruna, förr i tiden alltså, och den tjära man ska använda är dalbränd tjära, det är den bästa. Nu vill jag nog ha svarta dörra trots allt, i Roslagen är kombinationen falu rött och svart vanligt. Enklast hade varit att bara köpa vanlig svart lasyr och stryka
MathiasS: [citat] Häromdagen kapade vi bort en bit träpanel som suttit i cirka 30-35 år. Omålad på baksidan. Träet var i nyskick, ljust och fint. Den som hävdar att man ska måla på baksidan vill bara sälja mer färg och arbetstid.:rolleyes:
david gustafsson: Yes Binder skall jag ha. Lite olika bud där med: 1-3, eller 1-2 Binder/färg.
morsan: Roslagsmahogny ska väl innehålla 1 det terpentin också och ev kimrök om man vill ha den riktigt mörk. Så mitt förslag är att du Googlar på trätjära + linolja eller roslagsmahogny. Och därmed stänger jag tråden!
Krumeluren: Nordpost (www.nordpost.se), dvs Granngården, brukar ha färgsprutor lämpliga för rödfärg.
stickans: Ska om någon vecka börja måla om fasaden och hade i princip redan bestämt mig för Demidekk Optimal, men
1. Satt nyss och googlade och hittade en färg Solid, se länken
http://fargkungen.se/bilder_juni2008/fk_Met_252x360_050715.pdf Någon av er som vet något om denna Solid? Är den verkligen jämförbar med Demidekk, eller är den enbart en dålig kopia? Priset är åtskilligt lägre,
hek: Har själv kört två varv spackling och byggmax spackel, väv och färg på våra äckliga glasfibervävar. Slätt som en barnrumpa. Lycka till
ChrilleK: Tack för svaren, sjysst. Kör med varmluft i morrn för att få det att torka och fyller sen i med en "filler" som jag köpte på Flügger idag
Kvanne: Haha, ibland tror jag att jag ställer för konstiga frågor :-)
A-Man_08: När jag och X flyttade in i hennes lya vid 20 års ålder så hade vi inga stålar och vill snygga till lite, så vi konsulterade färgbutiken när vi skulle måla om luckorna. Köker var 70 tals vi spacklade lite, målade med vit målargrund och sedan slipade vi lite till, vart jättebra. När man lämnar in dom så ungnslackerar proffsen dom, något som är svårt att göra själv.
A-Man_08: Jag hade 2 år gammalt lim från silvertejp på min list runt rutan på bilen. Köpte "crc-labeloff" man sprutar på och gnuggar lite gick bort utan ansträngning.
tommypeters: [citat] Återförsäljaren kollades det med innan köpet av Träfärgen, men då det är ett byggvaruhus litar man ju mindre på dem än en okänd person på Internet... [citat] Jo, så mycket läste jag mig till. Cuprinols produktinformation för träfärgen, som är Alkyd/olja, säger att den inte bör målas direkt på vattenbaserad färg. Men för deras "Trägrund" finns ingen sådan
Jens_H: Du kan gott och väl måla med en oljefärg ovanpå, men varför inte fortsätta med Beckers perfekt täcklasyr?
Johan Gunverth: Jo, det går, men resultatet är svårt att förutse. Försök tvätta bort så mycket rödfärgspigment som möjligt. Skurborste och vatten och någon veckas tork. Jag har själv testat med dalablå lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg (Flügger Primolin) och det funkade utmärkt. Ingen genomblödning som vitt jag kunde se. Vattenbaserad oljefärg har jag ingen aning om. Du får testa på liten