Hej allihop!

Fick idag hem min beställda provburk från Falufärg.Den är alltså en äkta från falu rödfärg och ingen kass kopia.Kulören är den senaste GRÅ som komut nu 2009.
Jag kunde inte hålla mig utan var ju genast tvungen och testa nya färgen på garaget,där vi ändå måste byta panelen. Själva kulören var skitsnygg,men färgen var lös,vattnig. som om den vore utspädd. När man måla med den, så stänkte det och droppa eftersom den var så vattnig.trots detta täckte den bra, men absolut ingen kul färg att arbeta med. Ska falufärg vara så,eller är det helt enkelt fel på min provburk?

Någon som vet? Jag har aldrig målat med slamfärg, huset var målat med falu rödfärg när vi köpte det!

Mvh Anna

Nej, den ska inte vara vattnig, men det är säkert bara provburken...

Det är säkerligen bara provburken, fast i och för sig så är ju slamfärgen lite skiktad i burken om den inte varit skakad. Den kan alltså vara lite vattnig innan man rört upp den, men den ska ju inte skvätta allt för mycket.

Vi har målat huset med slamfärg och den var allt annat än vattnig. Den var snarare som välvispad grädde. Men som ovan skrivits, rör om så borde den eventuella skiktningen försvinna och färg få den mer fasta konsistens den borde ha.

Är det skillnad på färgen för penselmålning och sprutmålning?

Man har i vatten om man ska sprutmåla.

Det är skillnad på den vanliga falurödfärgen och den som man använder för att sprutmåla. Ska man sprutmåla den så får man beställa speciellt för sprutmålning. Den är då röd och finns i förpackningar om 50 och 100 liter

Redigerat:
Hoppsan, där ser man! Man lär sig alltid något nytt varje dag här på forumet :)

Nu gick jag in och kollade... Fick där se att man visst kan späda den vanliga färgen med 20-25% vatten innan. Detta får bli en rättelse på mitt förra inlägg i tråden.

Här är länken till informationen som jag har tagit till mig.
http://www.falurodfarg.se/frf_templates/QnA.aspx?id=2708

Jag skulle säga att konsistensen är som filmjölk. Den rinner i alla fall mycket lättare än vanlig oljefärg.
Fördelen med rödfärgen är ju att den inte fastnar på annat än obehandlat trä eller tidigare slamfärgsmålat. Därför målar man detaljer som foder och knutar med oljefärg först och sedan rödfärgen efter. Spiller man på oljefärgen är det bara att spola bort. Täck marken under, sedan är det bara att slabba på.

Det är inte bara tillsatt vatten i sprutmålningsblandning. Det är andra proportioner av det mesta. Det går dock att komma nära med utspädd färg.

Om man vill grundmåla (vilket egentligen inte behövs) kan man späda med 20-25% vatten.

• Gilla
Guldcarina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.