Hej!

Ska snart sätta upp vindskivor och knutbräder på mitt garage.
Tänkte måla dem innan jag sätter upp dem.

Hittade en burk vit oljefärg i källaren (säkert 10 år) men som fortfarande ser fräsch ut konstigt nog.

Eftersom vindskivorna ska bli vita tänkte jag använda resten av färgen, men sen kom jag på att det kanske är bäst att fråga om oljefärg är lämpligt till detta?

Har för mig att det var någon färg på 80-talet som fick trä att murkna eftersom det inte kunde andas. Men rätta mig om jag har fel om inte det var någon plastfärg?

Tacksam för svar!
Fredrik

Om burken är 10 år gammal och den ser ok ut i burken så föreslår jag att du stryker upp ett prov på en bräda så att det inte blir någon missfärgning av färgen när den torkat.

Eftersom vindskivor är VÄLDIGT utsatta så rekommenderar jag att du grundoljar alla längderna och grundmålar dom innan du färdigstryker.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Hej Jens!

Tack för svaret!

Men menar du att just oljefärg är lämplig för detta?

Jag kan väldigt lite om färg, men har för mig att oljefärg är tåligare än vattenbaserad?

...så jag antar att oljefärg är bra för detta ändamål?

Mvh
Fredrik

Oljefärg är lämpligt till vindskivor, men jag har själv målat mina med akrylat. Men mina är inte målade på bägge sidor. Så länge skivorna inte ska målas på bägge sidor kan du använda en akrylat, men inte om det ska målas på bägge sidor. Då ska du måla med en oljefärg.
Detsamma gäller trappräcken och handledare i trä.

Hej!

Tackar!

Så oljefärg låter alltså träet andas mer än akrylat.

Tusen tack för tipsen!

Mvh
Fredrik

Jens_H skrev:
Oljefärg är lämpligt till vindskivor, men jag har själv målat mina med akrylat. Men mina är inte målade på bägge sidor. Så länge skivorna inte ska målas på bägge sidor kan du använda en akrylat, men inte om det ska målas på bägge sidor. Då ska du måla med en oljefärg.
Detsamma gäller trappräcken och handledare i trä.
Vad beror detta på? Är det pga av att skivorna blir för inkappslade om dom blir heltäckta av en akrylat?

Du har alldeles rätt BjornJ! Akrylaten är mycket tätare än oljefärgen.

Men Akrylat-ytan innehåller väl mikrosprickor som göra att fukten kommer in i trät men blir instängd där av den täta ytan och torkar inte upp. Eller nåt sånt... Det ska väl vara därför det ruttnar, iaf om man bara målad med akrylat utan grundoljning mm.

JonOMaria skrev:
Men Akrylat-ytan innehåller väl mikrosprickor som göra att fukten kommer in i trät men blir instängd där av den täta ytan och torkar inte upp. Eller nåt sånt... Det ska väl vara därför det ruttnar, iaf om man bara målad med akrylat utan grundoljning mm.
Just så är det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.