Vi ska tapetsera med easy up tapeter och har fått många olika bud. Så nu vill vi vet hur vi ska göra en gång för alla. Väggarna är nya gipskivor.

I affären sa de att vi skulle grundmåla med billig färg för att dels minska risken för små glipor som kan lysa igenom och del för att rena gipsskivor suger upp allt lim.

Men när vi sedan läste på limhinken stog det att man skulle förlimma rent gips och låta det torka, hade man grundmålat skulle man sandpappra färgen och tvätta efteråt.

Behövs det verkligen sandpappras och tvättas?
Någon som kan reda ut begreppen? Hur har ni gjort?

Tacksam för svar!

Hej!
Vi har satt upp nya gipsväggar utanpå gamla väggar. Sedan spacklar du som vanligt ( och har remsor där skivor går emot varandra mm), därefter har jag målat ett lager med billig färg. Dels framkommer tydligt om brister med spacklingen finns, dels täcker det så inga ev färgskiftningar uppkommer. Jag har även grundmålat då satt upp easy up tapeter på befintliga gamla tapeter då kan bli färgskiftningar om det är en ljus tapet./Carina

Tack Carina! Nu känner jag mig lite lugnare. Ska prova tapetsera på våra grundmålade väggar utan att sandpappra så får vi väl se om tapeterna sitter uppe om en månad :)

Jag förlimmade med utspätt tapetlim, enligt tapettillverkarens rekommendation.

Jag brukar bara förlimma väggen med tapetklister en gång. Sen limmar jag ca två våder åt gången när jag tapetserar. Man kan för att vara på den säkra sidan sätta tapeterna med ett litet överlapp på 1 till 2 mm för att slippa ev glipor. det är väldigt enkelt att köra med easy upp och de sväller och krymper minimalt. Ska man förlimma mycket duger vanligt tapetklister som man blandar själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.