Håller på att renovera mitt vardagsrum. Huset byggdes 1980 och då var det populärt med mörkbruna fönsterfoder och furudörrar och furulister.
Mina fönster har jag tänkt måla om till vita och sätta nya vita allmogefoder runt om. Men hur gör jag med golvlisterna? De är allmogelister i furu och dörrarna är spegeldörrar i furu med dörrfoder i furu. Funderar över om jag ska måla dem vita eller låta dem vara som de är. Det torde väl se dumt ut om de är vita och dörrfodren i furu. Jag har inte råd att köpa nya vita dörrar eller lämna in dem för sprutmålning. Och att måla om dem själv tror jag inte blir tillräckligt snyggt.
Taket var i furu men jag har målat det med en lackfärg som gör det betydligt ljusare men ändå släpper fram ådringen. Under taket finns också breda mörkbruna åsar.
Tapeterna kommer att bli beige med en fondvägg i beige och brunt. Finns det någon som har några ideér?

Glömde tala om att golvet är ett mörktbrunt parkettgolv i bok.

köp vanlig snickeri färg och mål allting.. kommer vara mycket väl investerade pengar, är du bara noga så blir det skit bra.

Jag har målat våra furudörrar, och det blev bra, så visst kan man göra det själv.

Med åren har jag omvärderat måleriarbeten och tycker att penselmålat ser mycket mera levande ut än fabriksmålat.

Vill du ha perfekt släta dörrar så duger inte furu. Då är det bättre med en formpressad sprutmålad historia. Vill du ha dörrar som man ser är snickeri så måla dem med lackfärg och pensel. Jag tycker att målade snickerier är mycket snyggare än obehandlad furu. Formpressat och sprutmålat kan möjligen duga till köksluckor.

Erik

Dörrarna är spegeldörrar säger du? Då ska de handmålas, det blir snyggast. Är inte speciellt svårt, men lite tidskrävande. Här en länk: http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-spegeldorrar.html

För övrigt brukar det bli snyggast om fönsterfoder, dörrfoder och golvsocklar är i samma färg, dvs. i ditt fall vitt.

Så det är bara att handla in färg, bra penslar och sätta igång. :D

Ja jösses.. Om det ändå bara hade varit en dörr att måla, men det handlar om 6 st spegeldörrar varav en är dubbel och det är bara på övervåningen. Det kommer att ta sin lilla tid. Det är nog drygt med fönstren som måste målas 4 varv. Detta tål att tänkas på, helt klart.
Håller med om att det är ju snyggast med enhetlig färg. Önskar att jag hade gott om pengar så man kunde leja någon att måla det hela. Att göra allt själv tar väldigt mycket tid och ork.
Tack alla för era synpunkter och tack Raceman för länken till Henkes målartips! Man vet ju aldrig, det kan ju komma till användning.. :-)

Bestäm dig först för vilken kulör vit täckande eller lasyr, golvlisterna kan du få lite tips ien liknande tråd(hur maskera för golvlister)(minns inte exakt).

Ta dig bara tid och gör klart ett projekt i taget bara.

Ett annat tips kanske kan vara att investera i en mindre bosch spruta om du kan ha användning av en sån till annat vilket jag gissar på.

Då lär du spara en hel del tid för det är lite teknik att måla spegeldörrar för hand utan att det blir rinningar.

Se till att kvistlacka dörrarna bara om de nu är kval B dvs med kvist men väljer du att lasera så använd panellack så slipper du det momentet.

Mina dörrar är jättefina, helt i massiv furu utan kvistar. Det är nog därför jag velar. De är nästan synd att måla dem..

Ringde och kollade hur mycket det skulle kosta att lämna in dörrarna för sprutmålning. Det visade sig att de inte målade spegeldörrar.. Så nu blir det nog till att måla själv fast många säger att det är svårt att få det snyggt.
Det kanske vore en idé att investera en bosch spruta om det blir ett bättre resulatat. Hur mycket kan en sån kosta månn´tro? Det finns ju olika modeller, vilken kan tänkas vara bäst i mitt fall?

Pistagegrön dörr med avocadogröna foder. Everytime.

Hur snyggt det blir beror på vad du vill ha för resultat. Övningsmåla en dörr blir du nöjd första gången är det bara att köra. Annars får du öva lite mer.

Om du har fina furudörrar så är det klart att du inte skall förstöra dem genom att sprutmåla dem. Om en duktig målare ger sig på dem så kommer de inte att gå att skilja från en formpressad spåndörr från byggmarknaden. Om en amatör ger sig på att sprutmåla dem så kommer de sannolikt att se hemska ut.

Skaffa en bra pensel och använd bara spetsen på den. Doppa max halva stråhöjden och se till att penseln aldrig står still mot ytan. Du kan även stryka ut det med en planstrykare. Det går att öva på andra ytor innan du kör skarpt.

Erik

Ok.. Det lutar nog åt att jag målar dem själv med en pensel. Skulle nog behöva testa på någon dörr först för att se resultatet, men jag har ju ingen att testa på. Sen är det nog viktigt vilken färg man använder. Det finns ju så många olika sorter. Betalar hellre lite mer om resultatet blir bättre. Behöver man putsa eller slipa dörren först? Eller räcker det bara med att tvätta den med målartvätt?
Tack för alla era råd. Det behöver jag.. ;-)

Innedörrar räcker att tvätta, fast jag brukar slipa dom med fint papper istället för att tvätta tycker det är enklare.
Måla är ju nåt man lär sej, målar Du alla dina dörrar så kommer den första att vara sämre än den sista men vad gör det? Riktiga trädörrar som är handmålade är väldigt snyggt, spelar ingen roll om det har runnit nånstans heller, det är bara Du som kommer att se det.
Vill Du göra det lite enklare för dej så tar Du lös dom och lägger dom på ett par bockar så Du får en plan yta att måla.
Det kommer förstås att ta tid men det är ju därför man håller på och hempular, för att få tiden att gå :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.