2 883 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Måla på tapeter
hej! jag är en helt nybörjare på renovering men någon gång måste vara den första.
Mitt första projek är hallen, den är tapetserad, men jag ska måla den i vitt, hur gör jag då, river bort allt tapet och spacklar , eller spacklar alla håll och putsar, hur gör jag?
jag vet det låter dum, men jag måste fråga någon..tack för allt hjälp.
Rosario
Mitt första projek är hallen, den är tapetserad, men jag ska måla den i vitt, hur gör jag då, river bort allt tapet och spacklar , eller spacklar alla håll och putsar, hur gör jag?
jag vet det låter dum, men jag måste fråga någon..tack för allt hjälp.
Rosario
Prova om tapeten sitter fast, spraya på lite vatten mha en blomspruta.
Om tapeten släpper då, kommer den även att släppa vid målning.
Fortsätt då att spruta på vatten, och skrapa med en spackelspade ca 6-7 cm bred.
När det som är kvar på väggen sitter fast, kan du spackla försiktigt, slipa, och sedan måla.
Var nogrann vid spacklingen, det är garanterat roligare att spackla en gång till, än att slipa bort en massa tjocka lager med spackel
/greenbay
Om tapeten släpper då, kommer den även att släppa vid målning.
Fortsätt då att spruta på vatten, och skrapa med en spackelspade ca 6-7 cm bred.
När det som är kvar på väggen sitter fast, kan du spackla försiktigt, slipa, och sedan måla.
Var nogrann vid spacklingen, det är garanterat roligare att spackla en gång till, än att slipa bort en massa tjocka lager med spackel
/greenbay
Det är dock inte lätt att få det snyggt med en spacklad yta under, minsta ojämnhet har en förmåga att synas. Snyggast brukar det bli om du river bort lösa tapetbitar och sätter upp renoveringstapet (tex. easycover) eller motsvarande och målar på den. Ett tips är att köpa billig färg av samma sort som du ska ha och måla första gången med eftersom duken suger en del. Så behöver du inte använda din dyrare färg till detta.
Lycka till!
Lycka till!
Om tapeten är hel och jämn så testa att måla ett stycke direkt på tapeten. Det kan hända att tapeten blåsar sig under målningen, men de kan gå tillbaka när färgen torkar så ge inte upp och börja riva så fort du ser minsta blåsa.
Det är värt att prova, för som du kanske inser när du läser ovanstående två inlägg så blir det avsevärt mycket mer jobb så fort du börjar ge dig på att riva ner tapeten...
Det är värt att prova, för som du kanske inser när du läser ovanstående två inlägg så blir det avsevärt mycket mer jobb så fort du börjar ge dig på att riva ner tapeten...
Klicka här för att svara