LAINE
LAINE: Jag brukar måla två gånger med den grova rollern, visst blir det lite struktur men jag själv tycker att det är snyggt. Redan efter en gång blir ju strukturen rätt kraftig, kör med en korthårig finroller så kan du måla tre gånger utan att få en för kraftig struktur.
4 svar · 1,7k läst
L
limen: Detta kanske kan vara till hjälp: http://blog.makezine.com/archive/2009/03/unyellow_old_plastics_retr0brite.html
4 svar · 13,6k läst
L
limen: Bör det inte vara ganska lätt att skada lacken så att det kommer in vatten bakom? Eller bli lacken såpass tålig? Borde det inte vara bättre att sätta en glasskiva/plexiskiva över? Eller blir resultatet fel då?
4 svar · 11,3k läst
L
lillalillajag: Sthlms-vit är väl 0205y? Då e det ju den gula varianten...Den brukar det för övrigt vara på socklar o lister mm så där skulle jag absolut köra på den.. I övrigt e det svårt tycker jag...Men det finns ju vit med grå nyans oxå,men den har en tendens att bli väldigt grå istället,lite beroende på omgivningen såklart... Vi har 0205Y (kan vara omvända siffror oxå,kommer aldrig
5 svar · 4,9k läst
T
texastaz: Jag har en liten fundering i mitt hus från -75 så har vi en väldigt estetiskt riktig furu trapp som är lackad. vad ska jag haför färg om jag vill måla om den och hur får jag bästa resultat med jobbet?
0 svar · 1,9k läst
J
Jens_H: Vitbetsat med mattast tänkbara golvlack ovanpå kan du säga till dina hantverkare.
3 svar · 942 läst
T
thomasd79: funderar också på att sätta tapeten ända ut till kanten och montera nån snygg vit dekorlist runt om istället för att lämna några cm runt om som jag gjort innan. någon som vet vart man kan få tag på sådana lister? var väl vanligare förr?
7 svar · 3,0k läst
S
Spanarn10: [citat] Hej! Jag väcker liv i den här tråden. Vi byggde hus 2008 och har nu bott drygt 1 år i det. D v s vi är inne på andra vintern. Vi håller envist fast vid att "bojkotta" taklist i nästan alla våra rum men vi upplever också bekymret med sprickor (en del är rejäla, typ 4-5 mm) och då såklart mest nu under den torra vinterperioden. Vi tycker att vi nu haft tålamod vad gäller att
14 svar · 15,3k läst
C
crille1: Tack för svar! Jag har provat lukta linolja nu och det luktar ju fasen starkt. Nej, någon linolja blir det inte. Lackat med vattenburen lack har jag redan gjort, dock en lite starkare sådan. Det tog flera veckor innan lukten försvann. Paraffinolja är luktfritt vad jag förstått? Dock dyrt i stora mängder, men jag kan nog använda det på ett ekbord jag har iallafall (som behöver
17 svar · 5,6k läst
T
Titantony: Det bästa men kanske inte helt smidiga är att blästra sitt gjutjärn, pensla in det med linolja och bränna glödhett. Då brinner oxiden i järnets ytskikt bort och sedan kan ytan stålborstas lätt. Gärna medans det är varmt så att inte ny rostbenägen yta kommer fram. Då är det järnet man ser och det blir tåligt och snyggt.
3 svar · 5,2k läst
R
RtZ: Har målat upp lite på väggen som prov, och tycker det blir snyggt. Nej, jag köpte i en av Beckers affärer. Listerna hade jag tänkt mig i Cappucino. Är det udda med golvlister i Cappucino? Passar det till vägg i Antikvitt tycker ni?
3 svar · 1,7k läst
Linus_E
Linus_E: om vi skiter i hur de ser ut för jag gillar vilket som då där är herrejösses super duper massa 80-tals obehandlad pärlssponts pannel på ovanvåningen och att jag i skrivandes stund ska ge mig på de. så villket anser du vara de enklaste ??
0 svar · 1,0k läst
·
M
Mange E: Vi vitmålade vårat innertak som tidigare var flammigt vitlaserat med vattenbaserad takfärg utan att grundmåla. Blev hur fint som helts. Strök två gånger men det hade nästan räckt med en gång. Använd takfärg av bra kvalitet = höga pigmentnivåer så slipper du måla 5 ggr
2 svar · 11,5k läst
R
Roosen: OK, tack för info. Plast i vanligt sandspackel..? Att det är nåt slags lim i har jag förstått, men plast..ja vem vet? :)
6 svar · 8,4k läst
I
imported_hans: Täckfärgen är bruten i nyansen Sj grön 54 och är väldigt svår att få blandad i någon färgaffär. Färgen passar både trä och metall så länge man använder rätt grund, tillverkaren har bara grundfärg för metall tyvärr. Börjar förstå att detta kan bli svårt, tack för svaren. Mvh Hans O
3 svar · 3,5k läst
O
OMLAJA: [citat] CAPAROL har alkydoljefärg med lacknafta. Finns säkert andra tillverkare också. Verkar nästan som att förbudshysterin vad det gäller lacknafta i färg har lagt sig lite. I alla fall då det gäller utomhusfärger. Såg lacknafta-fönsterfärg i helgen hos min lokala bygghandlare d^_^bd^_^b
8 svar · 9,6k läst
E
ebbaliten: Vi hittade vita rullar på COOP för 89:-/rulle. Lite mer prisvärt än 299 för Boros-tapeten Plain. Hoppas att det blir bra nu :)
10 svar · 8,9k läst
F
Freasp: [citat] Nej, kolla med butiken...
14 svar · 6,0k läst
N
Neta: Det är bråda tider, snart kommer huset och jag måste bestämma mig. Jag har en bild i huvudet på en tapet jag vill ha som fondvägg i vardagsrummet. Den har vit botten med en stor blomma i grönt och rött. Det ska inte vara en fototapet utan gärna en snirklig blomma. Någon som sett något liknande så vore jag oerhört tacksam.
0 svar · 896 läst
P
Pablo: Jag har precis köpt en Bosch PFS 65 färgspruta. Det ger riktigt bra resultat efter lite övning på spillbitar. Sök på sprutmålning här på forumet så hittar du riktigt mycket information. Lycka till!
1 svar · 2,7k läst
G
gaia: jag skulle köpa en burk färg och måla träväggarna i MYCKET ljus nyans av fex mycket lätt pigmenterat gröngrå, olivgrön, khaki. Skulle undvika vitt för taket är redan vit och då skulle det bli en vit trälåda av det hela. Däremot den tapetserade väggen skulle jag välja i vitt utan något extra mönster för själva träpanel ger tillräckligt med liv i väggarna. På den vita
6 svar · 2,8k läst
·
F
FRS05: Jag svarar åt mig själv i hopp om att något annan kanske får nytta av svaren. Det blev i alla fall att jag köpte båda K-Rautas billiga färg och Rustas. Köpte en 10 litare vit på K-Rauta som jag grundade sovrumm och hall med. Sedan körde jag över hallen och sovrummet två gånger med deras Nyans-färg. Det blev bra i alla fall och färgen kostade totalt 566 riksdaler. Även med en "bra"
2 svar · 7,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Ett "hett" tips är att dunka grovavskiljare i golvet lite då och då för att skaka loss stoft från filtret. Funkar förvånansvärt bra med gipsdamm.
9 svar · 38,6k läst
F
fragansia: Trot att den är rätt svår att få tag på... Men sandbergs har en liknande som heter Rut http://www.sandbergab.se/sv/products/wallpaper/Rut%20(NW)/517-21 Livebild kan du se här: http://www.styleroom.se/album/4792 Funderar själv på denna tapet i mitt blivande kök Hälsn. Linda
2 svar · 3,8k läst
EB
EB: Dottern och jag har målat köksvägg med elementfärg. Vi förstod inte varför färgen var svårare att stryka ut helt plötsligt, men sen såg vi när vi skulle måla elementet, hur lite elementfärg det fanns kvar. :blushing: På väggen såg vi ingen skillnad, vad jag kommer ihåg. Satt lika bra fast och så.
3 svar · 3,9k läst
B
båthuset: tack för svar, ja det är torrutrymme .
3 svar · 4,9k läst
J
JanneL: Det är betydligt lättare att byta snören i persiennen när snörena inte har gått av. I knoppen på skenan i botten på persienn kommer snörena ut. Lossa knuten och dra ut snörena lite till. Persiennen hänger nu i stegbanden så det är lungt. Klipp bort knuten och värm lite lätt med en tändsticka eller en tändare ihop gamla snöret med det nya. Det underlättar om man får hjälp med
5 svar · 5,3k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Men vi tycker olika där, Jag tycker att den gamla Plaintapeten döljer lika illa som Borosan.
30 svar · 49,1k läst
H
Henri: I ett rum har jag en Kinnasands linnetapet som jag antingen ska måla över eller riva ner och ersätta med en papperstapet. Vad jag förstår så är denna linnetapet spaltbar och lätt att ta ner. Efter nedtagningen får man sedan ett bra underlag för nästa tapetsering. Om jag i stället väljer att måla över linnetapeten kanske det senare blir problem med att ta ner den? Blir det till och
0 svar · 3,2k läst
P
Polyester: Letat med ljus och lykta efter info om målning av kork. I vår källare så sitter det korkskivor i taket ala 70-tal, går dessa att måla med "vanlig" grundfärg som normalt används för väggar och tak? Eller måste korken en annorlunda förbehandling? Någon som har gett sig på detta och har lite tips? :)
0 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.