2 458 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Måla direkt på våtrumstapet?
Hej !
Helt ny på detta forum och helt ny vad det gäller renovera också, men som tur är sitter inte tummen mitt i handen.
Jag har sökt, sökt och sökt på forumet ang att måla direkt på en våtrumstapet.
Jag och min sambo har nyligen köpt ett bostadsrättsradhus, där badrummen har plastmatta och någon form av våtrumstapet. Inte snyggt för fem öre, men renovering av badrum ligger ett par år fram i tiden då vi prioriterar andra rum före.
Så min fråga är helt enkelt; får man måla direkt på en våtrumstapet med avsedd våtrumsfärg?
Jag försöker komma på någon anledning till att man inte får göra det, men har inte kommit på något än. Tätskiktet förblir ju orört, inga ingrepp alls. Finns det risk för att färgen "stänger in" fukt?
Badrummet är jättefräscht och både plastmatta och tapeter sitter som de skall, då bör det ju inte vara något problem?
Svar uppskattas! Har lagt ner mååånga timmar på research men inte hittat någon info.
Helt ny på detta forum och helt ny vad det gäller renovera också, men som tur är sitter inte tummen mitt i handen.
Jag har sökt, sökt och sökt på forumet ang att måla direkt på en våtrumstapet.
Jag och min sambo har nyligen köpt ett bostadsrättsradhus, där badrummen har plastmatta och någon form av våtrumstapet. Inte snyggt för fem öre, men renovering av badrum ligger ett par år fram i tiden då vi prioriterar andra rum före.
Så min fråga är helt enkelt; får man måla direkt på en våtrumstapet med avsedd våtrumsfärg?
Jag försöker komma på någon anledning till att man inte får göra det, men har inte kommit på något än. Tätskiktet förblir ju orört, inga ingrepp alls. Finns det risk för att färgen "stänger in" fukt?
Badrummet är jättefräscht och både plastmatta och tapeter sitter som de skall, då bör det ju inte vara något problem?
Svar uppskattas! Har lagt ner mååånga timmar på research men inte hittat någon info.
Ska fixa lite bilder imorgon då vi ska dit och ta lite mått, så hoppas jag att någon kan hjälpa mig att få lite klarhet i det hela..
Jag vill minnas att den är lite "hal" ja, lite åt det matta hållet t.o.m, Tack för tipset! Ska dit imorgon (inte varit där på 2 veckor) och ta lite bilder så man kanske kan få sig en bättre uppfattning.Bonan skrev:
Tack för svaret
Jag vet att äldre tapeter inte rekomederas att måla på då färgen aldrig kommer härda riktigt och vara klibbig.
I vår tvättstuga hade dom målat på tapeten i tvättstugan och den är alltid lite "klibbig"...
Nu har vi målat över igen men det är samma nu också, huset är byggt -71.
I vår tvättstuga hade dom målat på tapeten i tvättstugan och den är alltid lite "klibbig"...
Nu har vi målat över igen men det är samma nu också, huset är byggt -71.
Okej , har tyvärr inte kunnat kolla då vi inte fått tillgång än. Skulle ha kollat nu i helgen men mäklaren hade helt plötsligt inte nycklarna, suck..
Huset är byggt -81, så får väl hoppas att det inte är samma
Huset är byggt -81, så får väl hoppas att det inte är samma
Klicka här för att svara