Hej på er!
Har en gammal trappa som vi tänkte ge lite ny färg! Har tagit bort den gamla färgen på räcken och handtag m.m. och grundat och färdigmålat med vit vattenbaserad snickerifärg! Inga problem!
Själva trappstegen däremot ger mig problem! Det finns "ingen" färg att ta bort, däremot är det en lite glansig yta som nästan känns lackad? Har provat med varmluftspistol men inget händer förutom att ytan känns klibbig så länge som den är varm.
Provade att måla med Beckers vattenbaserade golvfärg, som är den färgen vi ska färdigmåla med sen, och den spricker upp ordentligt som ni ser på bilden. Dessutom så "blöder" den bruna gamla ytan igenom och ger ett smutsigt intryck i den nya färgen. Givetvis så skulle jag ha grundat med någon färg innan...
Något tips på en bra grundfärg som fäster bra på det här underlaget och som spärrar den gamla färgen så att den inte blöder igenom? Finns det bra vattenbaserade färger till detta eller ska jag gå på tyngre grejor?
- Det bruna ni ser på bilden är den gamla "färgen
- Det gulaktiga ni ser är gammal oljefärg (?) som sidorna var målade med innan
- Det vita är ny vattenbaserad färg som jag målat med
- Det gråa är färgen som inte vill som jag vill!
Tacksam för svar!
Har en gammal trappa som vi tänkte ge lite ny färg! Har tagit bort den gamla färgen på räcken och handtag m.m. och grundat och färdigmålat med vit vattenbaserad snickerifärg! Inga problem!
Själva trappstegen däremot ger mig problem! Det finns "ingen" färg att ta bort, däremot är det en lite glansig yta som nästan känns lackad? Har provat med varmluftspistol men inget händer förutom att ytan känns klibbig så länge som den är varm.
Provade att måla med Beckers vattenbaserade golvfärg, som är den färgen vi ska färdigmåla med sen, och den spricker upp ordentligt som ni ser på bilden. Dessutom så "blöder" den bruna gamla ytan igenom och ger ett smutsigt intryck i den nya färgen. Givetvis så skulle jag ha grundat med någon färg innan...
Något tips på en bra grundfärg som fäster bra på det här underlaget och som spärrar den gamla färgen så att den inte blöder igenom? Finns det bra vattenbaserade färger till detta eller ska jag gå på tyngre grejor?
- Det bruna ni ser på bilden är den gamla "färgen
- Det gulaktiga ni ser är gammal oljefärg (?) som sidorna var målade med innan
- Det vita är ny vattenbaserad färg som jag målat med
- Det gråa är färgen som inte vill som jag vill!
Tacksam för svar!
Låter ju som någon sorts lack, finns ju borttagningsmedel för lack men jag kommer inte ihåg vad det heter men det är ju lite vanskligt när du redan målat övriga delar. En häftgrund först skulle jag tro är mest lämplig och sen golvfärgen på det men ring till Beckers kundtjänst och beskriv problemet de borde veta bäst.
Kundservice Telefon: 0200-212122
E-post: info@beckers.se
Sen rekommenderar jag att blanda i halkskydd för det är inget kul med hala trappor men blanda inte i för mycket så det inte går att dra golvmoppen i trappen. =)
http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Ovrigt/Halkskydd/
Kundservice Telefon: 0200-212122
E-post: info@beckers.se
Sen rekommenderar jag att blanda i halkskydd för det är inget kul med hala trappor men blanda inte i för mycket så det inte går att dra golvmoppen i trappen. =)
http://www.beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Ovrigt/Halkskydd/
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Lackfräs?
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Om du försöker slipa på en fernissad yta så ska det i princip gägga ihop sig. Och jag tror faktiskt inte att du kan måla på det om det är fernissa. Men jag är inte någon expert - men det vet de säkert i färgaffären. Är det lack så är det bara att slipa lite så att ytan inte är så blank, men det är annorlunda med fernissa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden