6 178 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Svarta prickar på tapet och i tak
Hej, undrar om någon har en aning om vad jag har fått för problem med mina innerväggar
Har fått svarta prickar på spikskallar och även en tunn hinna med svart sotliknande beläggning på tapeterna mot yttervägg.
Väggarna består av tretex och ytterväggarna är tilläggsisolerade för ca 3 år sedan,
vad kan det vara ?
Tack på förhand.
Har fått svarta prickar på spikskallar och även en tunn hinna med svart sotliknande beläggning på tapeterna mot yttervägg.
Väggarna består av tretex och ytterväggarna är tilläggsisolerade för ca 3 år sedan,
vad kan det vara ?
Tack på förhand.
Vi hade samma problem. Blev svarta prickar över spikskallarna i ytterväggarna vilket syntes tydligt mot våra vita väggar. Vårat hus är inte så välisolerat i väggarna så jag fick förklarat för mig att sot och smuts dras mot kyla (eldar med ved i kamin inne) och att det därför dras till spikskallar och reglar i ytterväggar. Vi lånade en tempmätare som man kunde rikta mot olika områden och man kunde se att väggarna var kallare på dessa områden. Har tilläggsisolerat nu och inte sett att det återkommit. I samband med tilläggsisoleringen så sågade vi upp för att se hur det såg ut inne i väggen men det var helt torrt o fint. Var lite orolig för att det var fukt/kondens som orsakat missfärgningarna.
Klicka här för att svara