Hej. har smällt upp ett billigt staket (tryckta virkessektioner). Jag vill få det svart. Tänker mig spontant nån slags lasyr snarare är täckande färg. Det behöver mest bara bli riktigt mörkt.

Cuprinol ringer nån liten klocka.

Och samtidigt känner jag någon slags supervarm och klibbig trallbräda under foten. Kanske inte en bra idé? Fast nu ska jag inte gå på staketet.

Konkreta produkttips någon ?

Tack och bock.

Vi byggde nytt staket för några år sedan och ville ha det svart. Tänkte först köra på svart falu rödfärg, men så blev vi rekommenderade Nordsjö kultur V i färghandeln, den skulle hålla bättre. Det är snyggt om färgen blir sådär matt tycker jag. Vi är väldigt nöjda med den färgen, men nu när vi skulle måla igen så fick vi reda på att de inte tillverkar den längre. Tydligen kan man få tag på en liknande färg hos andra färgtillverkare. Man ska fråga efter matt fasadfärg och kan väl nämna Falu rödfärg - svart. Kolla så att färgen du väljer är lämplig för att måla på tryckt virke.

Elit Träfasadfärg blir nog snygg, fast det är å andra sidan ett färgsystem för hus som kan bli dyrt att underhålla på ett staket (tryckimpregnerat dessutom). Cuprinol har mycket lasyrer(?) och oljor så kolla om de har någon lämplig färdigtonad produkt. Ett alternativ om du vill ha en tunn, men något beständigare, yta är perfekt täcklasyr.

Perfekt täcklasyr har jag på hela huset. Visserligen inte den matta sorten, men jag vill gärna ha den ännu tunnare än täcklasyren är. Nöjd med Perfekt i övrigt faktiskt. Noll synbar förändring sedan 2008.

Oj tunnare än täcklasyr, då blir det nog vanlig lasyr eller olja. Svart lasyr ser ju nästan täckande ut.

Tunnare är inte en fråga om färgtäckning, utan skiktets tjocklek (det kanske är det du menar?). Jag vill i absolut mesta mån behålla struktur och skavanker i virket.

Det är skiktets tjocklek jag tänker på, täcklasyr på rent trä eller laserat får ju en väldigt "tränära" yta. En lasyr bygger, som bekant, knappt någon yta och transparensen förstärker intrycket ytterligare. Känns ju som rätt grej i ditt fall?

akhagen skrev:
Ja, jag vill ju inte alls ha något tjockt färglager. Helst ska det se ut som om virket är tryckimpregnerat svart.

Kanske: [länk] ?
Börjat nu. 3 sektioner klara. ser mycket bra ut!

Svarta staket är vackert :)

Ber om ursäkt för bild kvalitet, men ändå...
falu röd hmmm svart färg :blushing:

• 20100721051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LisaBeda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.