Hej,
Jag är nybörjare på forumet :) (och svenska inte mitt modersmål, så ursäkta mina fel!)
Kom hit för att söka hjälp med väggarna i vår nyinköpta lägenhet (bostadsrätt) i ett tvåvåningshus. Jag måste lägga till att jag inte vet någonting om olika väggtyper och sånt, vet knappt hur ett hus är byggt.
Innerväggarna vär täckta med en målad tapet, som vi ville riva för att antingen måla eller klistra ny tapet. När vi tog bort tapeten upptäckte vi att vissa väggar hade en vit yta, hård, liknande gips(?) när tapeten var lätt att ta bort, andra var täckta med någon slags kartong som sitter hårt mot gipsen bakom, och då var tapeten svår att ta bort...
Vi insåg då att denna kartongen var egentligen en del av väggen, och att vi inte borde försökt få bort den.
Hur borde jag gå vidare nu? Ska jag spackla över de delarna där vi tagit bort kartongen och låtsas som ingenting? Jag är lite rädd att vi förstört väggen.
Sen har jag 1000 andra frågor, men vi kan börja med denna... Tack för hjälpen,
/Grodätarn

Hejsan och välkommen hit.

Det låter som om de väggar som hade en hård vit yta troligtvis är bredspacklade.
Och kartongen som du beskriver är antagligen gipsskivans yta.
Kartongskiktet är en slags förstärkning till gipsskivan.
Om du inte har tagit bort alldeles för stora bitar av kartongen kan du spackla över och fortsätta.
Är det större ytor som är borttagna kan du limma upp en fin väv, typ microlit, och sedan bredspackla över ojämnheterna.

mvh
Daniel

Hej, Daniel och tack för ett snabbt svar!
Glömde ge några detaljer om huset, men det behövdes tydligen inte (?): huset är byggd 1992, i södra Stockholmsområdet. Finns det någon anledning varför ena väggen var bredspacklad medan den andra inte?