Hej,
Jag är nybörjare på forumet :) (och svenska inte mitt modersmål, så ursäkta mina fel!)
Kom hit för att söka hjälp med väggarna i vår nyinköpta lägenhet (bostadsrätt) i ett tvåvåningshus. Jag måste lägga till att jag inte vet någonting om olika väggtyper och sånt, vet knappt hur ett hus är byggt.
Innerväggarna vär täckta med en målad tapet, som vi ville riva för att antingen måla eller klistra ny tapet. När vi tog bort tapeten upptäckte vi att vissa väggar hade en vit yta, hård, liknande gips(?) när tapeten var lätt att ta bort, andra var täckta med någon slags kartong som sitter hårt mot gipsen bakom, och då var tapeten svår att ta bort...
Vi insåg då att denna kartongen var egentligen en del av väggen, och att vi inte borde försökt få bort den.
Hur borde jag gå vidare nu? Ska jag spackla över de delarna där vi tagit bort kartongen och låtsas som ingenting? Jag är lite rädd att vi förstört väggen.
Sen har jag 1000 andra frågor, men vi kan börja med denna... Tack för hjälpen,
/Grodätarn

Hejsan och välkommen hit.

Det låter som om de väggar som hade en hård vit yta troligtvis är bredspacklade.
Och kartongen som du beskriver är antagligen gipsskivans yta.
Kartongskiktet är en slags förstärkning till gipsskivan.
Om du inte har tagit bort alldeles för stora bitar av kartongen kan du spackla över och fortsätta.
Är det större ytor som är borttagna kan du limma upp en fin väv, typ microlit, och sedan bredspackla över ojämnheterna.

mvh
Daniel

Hej, Daniel och tack för ett snabbt svar!
Glömde ge några detaljer om huset, men det behövdes tydligen inte (?): huset är byggd 1992, i södra Stockholmsområdet. Finns det någon anledning varför ena väggen var bredspacklad medan den andra inte?

Stället där vi tagit bort "kartongen" är en på väggen som är "gaveln" på en korridor, och är i princip bara en väggremsa runt dörren till vårt sovrum (5 cm bred på ena sidan, runt 20 cm bred på andra sidan). Så även om vi tog bort en hel del av kartongen på den breda sidan (kanske 50%?), så kanske det räcker att spackla över utan microlit... (under förutsättning att jag får det jämnt)?
Om jag förstått rätt från det som jag läst, så efter spackling/bredspackling ska man grundmåla innan man målar med färg? Ska man också grundmåla innan man klistrar tapeter?

/Grodätarn

Jaså, det var inte större bitar... :) Då kan du klara dig utan microliten.

Den väggen som redan är bredspacklad kan vara en vägg i annat material än gips - väggen är inte mot grannlägenheten?
Knackar du på väggarna hör du skillnaden.
Annars kan det vara så att någon annan varit där före er och tapetserat om, eller om väggen vart ojämn från början - finns flera möjliga orsaker.

Grundmålning innan tapetsering är inte nödvändigt - däremot kan du med fördel förlimma bredpacklade väggar med utspätt tapetklister.

//Daniel

Hej igen!
Du har rätt, jag har dubbelkollat och de bredspacklade väggarna är betong innerväggarna, mellan de andra är gipsskivor (13 mm, med 70 mm reglar). Nu har jag lyckas (tror jag) spackla dem (gipsskivorna) direkt på kartongen, och det såg ut att gå hyvsatt bra. Imorgon, grundfärg och sen måla!
Sen är det taket i två sovrum att måla, och förbereda innan nytapetsering i sovrummen också (jobbet ovan gällde hallen).
Tack för dina svar

/Grodätarn

Lycka till i morgon då! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.