Färg, Måla & Tapetsera
Peter_K: Tack för svaren. Då behöver jag inte känna mig stressad med att flytta ställningen.
TorpSara: En slamfärg med högre oljehalt brukar gå att fästa även på hyvlat virke har jag för mig.
nemlan: Vad är det på väggarna idag? Är de målade / tapetserade sen tidigare så är det ju inget problem att måla. Även om du inte har "diffspärr" så ska väl inte fukten ventileras genom innerväggarna? Det är nog snarare fasaden som du skall vara försiktig med.
laan: Personligen gillar vi ljusgrått, vi hade tre färgprover och valde den ljusaste. Foder och vindskivor är vita. Tänk även hur det blir mot grannhus och även mot snön ! [bild]
The Tor: Jag har sett mig om och ofta så målar man dörrarna i svart eller grönt. Finns även röda men då handlar det oftast om stora portar och inte vanliga dörrar. Dörrarna är idag målade med täcklasyr så där lär vi få fortsätta med en detta. På fasaden skulle jag hellre ta någon billigare färg - skulle det funka med slamfärg eller linoljefärg? Om man även målar dörrarna röda är
Sommartorparn: Personligen skulle jag aldrig rådfråga färghandlaren om vilken färg som passar till min putsade fasad. Hellre frågar jag ett företag som säljer putser. ;-)
byggankan: Färgåtergivningen på datorn är ju sådär. Testade Alcros men alla ljusa färger blev bara gula när jag hade laddat vårt hus (nybygge med grundmålning) och när jag använde deras hus så var det svårt att se de ljusa färgerna alls. Det kanske fungerar bättre med mörkare färger. Annars så är ju det bäst att köpa hem ett gäng provburkar och måla och se hur det blir i omgivningen.
Raceman: Det kanske går att maila bloggaren och fråga varifrån den kommer? Om man vet vad den heter går det sedan oftast att beställa från butik.
Petronille: [citat] Blir det inte mycket gifter som sprids runt i luften?:S Finns det någon sörja man kan smeta på som löser upp eländet? Eller det är kanske lika illa att andas in?
dadid: Impregneringen är främst tänkt att minska risken för frostsprängningar etc. Några ytterligare kommentarer rörande ovanstående? OM jag skulle finne aen tvåkomponents utan organiska bindemedel. Kan jag då måla med den på den befintliga färgen?
Petronille: Nu är jag verkligen ingen expert men i vårt 50-talshus där listerna satt med grova spikar blev det förstås en del hål efter det att vi tagit bort listerna. Men det kommer vi att gipsa igen.
essends: Varför användes binder till det? Den är helt värdelös tillsådant. Enda dom fungerar bra är oljebaserad grundfärg. Fast det är inget man anväder frivilligt. Skära upp, spackla & grunda är den rätta lösningen .
imported_jo: har hört man kan köra med spillolja också , timmerfasad får en fin look efter det har dragit in:)
Gabbe1: Använd bensaltensid istället, det går att köpa på nätet och det är ruskigt effektivt.
Gullered: Jag har panelat om en av mina "utbyggnader" samt grundmålat den och den andra skall skrapas, tvättas etc och sen målas. Tidigare var båda vita, men jag funderar nu på att byta färg till något mer upphetsande. Även fönsterna ska renoveras och jag funderar då även på att byta färg på dom. Slutligen ska huset bli vitt men detta ligger några år fram i tiden, förhoppningsvis inom ett
Sommartorparn: PS. Med tanke på att det är ett ouppvärmt utrymme så kanske det inte alls funkar med vanlig väggfärg utan det borde kanske ha målats med någon fuktgenomsläpplig färg, silikat eller kalk. Men nu sitter färgen där den sitter, och då är det enklaste att tvätta och måla om. Fortsätter problemen är lösningen kanske att ta bort all färg och börja om från början med en annan
BigGitt: Har du gips bakom, avråder jag från ånga. Smacka på renoveringsgips. Har du betong, skär med kniven för hand remsor i väven var 2 cm. Sen ånga.
OlaF: Hej, Vi vill måla vår friggebod i en ljus eller mellangrå slamfärg. Delvis för att vi gillar ytan det ger och delvis för att det blir mest diffusionsöppet. Men tyvärr så har nötterna som tillverkat byggsatsen vi bygger märkt en massa av delarna med svart stämpel *på* panelen. Alltså på utsidan synligt. Dessutom har ett par hjälplinjer ritats med vad som verkar vara bläckpenna.
Stefan N: Vatten, det är oftast bara ta en fuktad trasa och torka.
zsimpey: alternativet är sätta träramen sen lista in allt. om det passar in i övrig inredning dvs. men inte speciellt billigt.
Raceman: Du kan börja med att använda ett färgborttagningsmedel och en kraftskrapa, för att få bort det värsta. http://www.beckers.se/utomhus/Vara-Produkter/Rengoring/Fargborttagning/ Duger sedan inte slutresultatet för ny målning/lasering blir du tvungen att slipa om trappen. Detta går ganska lätt om du hyr en "Festool Rotex 150" hos någon maskinuthyrare.
Fixartanten: [citat] Har också funderat på detta. Förutsatt att hantverkaren känner till att ungefärlig prisuppgift inte får överskridas mer än 15 % blir det väl liknande resultat. Jag ser inte någon påtaglig skillnad utöver de 15 procenten.
Patrik_Hed: Ja, men det där verkar ju vara mycket bättre! Tack för tipset! //Patrik
SBH: ja. du får testa att bred spackla en vägg någon gång. små fransar är dom som är cirka 5mm*10mm för mig
Tovelainen: Hej Ska fixa väggarna i min nybyggda friggebod. Boden ska klara stora temperaturväxlingar. När den ska användas ska den värmas, annars ska den klara stå ouppvärmd. Väggarna ska användas ganska friskt. Tavlor ska hängas och tas ner med en månads intervall (ska användas som litet galleri), så väggarna ska klara att spacklas målas titt som tätt. Ytterst har jag gips-skiva och
cgpro-se: Ok, då fortsätter jag som jag alltid har gjort. Tar och grundar väggarna, sen lister och efter det kör jag slutfärgen på väggarna. Ska bara se till att måla försiktigare intill listerna. När jag målade förra lägenheten så tryckte jag rollern för hårt in mot listerna tror jag, för att få dit färgen, men de gjorde att färg kröp under tejpen på vissa ställen.
MangeK: Inga problem att smacka på gips på gammal vägg såläng man vet vart reglarna finns. Gjord så på en vägg när jag började renovera, men bytte snabbt taktik och rev bort den gamla gipsen (och på sina ställen massonite). Lite mer jobb men samtidigt kunde jag se över reglar samt isolering!
demarston: Borde inte vara några problem, jag målade om min gamla friggebod med lastgammal färg. Men sen vet jag ju inte hur länge denna kommer sitta kvar.
lukewalker: Så länge ändarna kommer att suga in någon olja så är det bra. Med Pigmentetad olja så ser du iallafall var du oljat. Är det redan målat så står det på burken att det räcker att täckmåla över med ultimate. Men kan du få in olja på ändträna så är det bra.