eviljava skrev:
För övrigt förstår jag inte vad den tidigare kulören har för betydelse?
Just den grå kulören har betydelse för att definiera de typiskt plastiga dörrarna som jag syftar på och som var vanliga förr. Kräver extra slipning för att få fäste för ny färg. Bara så du vet.

JPW skrev:
Man kan faktiskt måla alla synliga sidor på dörren i direkt följd utan väntetid. Skruva i ett par ordentliga skruvar i botten och toppen av dörren (där hålen aldrig kommer att synas) och lägg dörren på skruvarna mellan två sågbockar. Enkelt att måla varje sida med dörren i plant läge.

[länk]

Det såg faktiskt smidigt ut.

Redigerat:
Fixartanten skrev:
Just den grå kulören har betydelse för att definiera de typiskt plastiga dörrarna som jag syftar på och som var vanliga förr. Kräver extra slipning för att få fäste för ny färg. Bara så du vet.
Det beror nog helt på vilken färg man målar med ska du se. Men att de kräver slipning betvivlar jag inte. Det brukar krävas i de flesta fall oavsett om dörrarna är grå, bruna eller gröna.

• Gilla
Stanfe
  • Laddar…
eviljava skrev:
Det beror nog helt på vilken färg man målar med ska du se. Men att de kräver slipning betvivlar jag inte. Det brukar krävas i de flesta fall oavsett om dörrarna är grå, bruna eller gröna.
De som känner till dessa grå och plastiga dörrar förstår vad Fixartanten menar. Dörrar med olika underlag kräver olika stort förarbete för ett gott målningsresultat. Beror inte helt på vilken färg man målar med, ska du se.

Om man med "plastiga" dörrar avser ett plastlager/laminering på dörren får man anpassa färgvalet därefter. Att färgen lossnar så enkelt som beskrivs tyder på att fel färg använts helt enkelt. Inte ens ett halvtaskigt förarbete brukar få en för ändamålet korrekt färg att släppa bara man skrapar lite med naglarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.