Förra sommaren använde jag stolparna på den gamla pergolan och byggde en ved- och redskapsbod. Jag hann inte måla då och tänkte göra det i år. Vette tusan om jag hinner, kanske kan be grannen måla.
Hur som helst. Först var vi inne på slamfärg, men ljus slamfärg måste tydligen målas om ofta. Då började vi fundera på att ta samma färg som till huset. Men jag är tveksam. Dessutom tar det massa tid: grundmåla + 2 strykningar.
Vad händer om jag struntar i att måla? Kommer boden att bli förstörd? Den är luftigt byggd så den kan torka upp bra.
Hur funkar det med lasering? Behöver man stryka den flera gånger?
Eftersom huset är grått så skulle det kunna passa med naturligt grått trä. Jag har kanske blivit hemmablind men jag tycker boden smälter in bra som det är nu. Eller har någon ett annat bra tips på utförande?
Bilden är den bästa jag kan hitta just nu. Den är från förra sommaren då boden var helt ny. Så den är inte så där träljus nu!
Hur som helst. Först var vi inne på slamfärg, men ljus slamfärg måste tydligen målas om ofta. Då började vi fundera på att ta samma färg som till huset. Men jag är tveksam. Dessutom tar det massa tid: grundmåla + 2 strykningar.
Vad händer om jag struntar i att måla? Kommer boden att bli förstörd? Den är luftigt byggd så den kan torka upp bra.
Hur funkar det med lasering? Behöver man stryka den flera gånger?
Eftersom huset är grått så skulle det kunna passa med naturligt grått trä. Jag har kanske blivit hemmablind men jag tycker boden smälter in bra som det är nu. Eller har någon ett annat bra tips på utförande?
Bilden är den bästa jag kan hitta just nu. Den är från förra sommaren då boden var helt ny. Så den är inte så där träljus nu!
Förstörd tror jag inte att den blir på en gång, men den bör ju behandlas på något sätt iaf. Du kanske kan grundolja den om du gillar nuvarande färg (d.v.s. träfärgad).
Gillar du grått så kanske järnvitriol kan vara något. Det blir ganska snyggt med tiden. Här har du lite exempel:
http://www.google.com/search?tbm=isch&hl=sv&source=hp&biw=1600&bih=759&q=j%C3%A4rnvitriol&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&oq=j%C3%A4rnvitriol&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=0l0l0l0l0l0l0l0l0l0l0ll0
Gillar du grått så kanske järnvitriol kan vara något. Det blir ganska snyggt med tiden. Här har du lite exempel:
http://www.google.com/search?tbm=isch&hl=sv&source=hp&biw=1600&bih=759&q=j%C3%A4rnvitriol&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&oq=j%C3%A4rnvitriol&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=s&gs_upl=0l0l0l0l0l0l0l0l0l0l0ll0
Uppmaning till lagbrott hör inte hemma här.sommarstrom skrev:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931268.htm
Låt det gråna! Antingen naturligt eller med järnvitrol, jag tycker det är jättefint med sådana gråa byggnader. I södra Tyskland där jag var för några år sedan så var varenda ladugård, redskapsbod och dylikt härligt gråa. 
Järnvitriol, matchar husets färg. Ooops såg att eviljava föreslagit det, kanske Falu Rödfärg fast svart =trendigt.
Ja jag har funderat på järnvitriol, förstod att förslaget skulle komma. Efter mer funderande i helgen tillsammans med hon som bestämmer så lutar det nog åt att prova med det.eviljava skrev:
Men med det kommer några frågor jag hoppas du eller ngn annan har svar på:
Räcker det med 1 strykning?
Plankorna har blivit smutsiga nertill av stänk. Hur rengör jag det innan behandling?
Går det att måla över behandlingen sen om man ångrar sig?
Läste att det går att olja på sen. Är det dumt att inte göra det? Vill helst inte av tidsskäl.
Jag fortsätter med fler frågor:
Det stänker som sagt lite på fasaden vid regn. Jag ska rena rent på växtlighet runt om. Och så ska jag motera en ränna bakom som leder bort vattnet. Men jag funderar även på att lägga marksten eller liknande runt om för att förhindra att det växer för nära och skvätter.
Räcker det att gräva bort, lägga markduk och sen sten på? Det är ju ingen promenadväg det handlar om.
Det stänker som sagt lite på fasaden vid regn. Jag ska rena rent på växtlighet runt om. Och så ska jag motera en ränna bakom som leder bort vattnet. Men jag funderar även på att lägga marksten eller liknande runt om för att förhindra att det växer för nära och skvätter.
Räcker det att gräva bort, lägga markduk och sen sten på? Det är ju ingen promenadväg det handlar om.
Jacederbusch skrev:
Med vatten och skurborste.cederbusch skrev:
Borde nog inte vara några problem, men man brukar ju avråda att täckmåla järnvitriolbehandlade ytor som varit exponerade utomhus i mer än en månad. I ditt fall spelar det nog ingen roll eftersom en obehandlad träfasad som varit exponerad för sol och vind i ett år inte är optimalt underlag för täckfärg.cederbusch skrev:
Slamfärg borde dock fungera bra.
Järnvitriol ger inget skydd mot: fukt, mögelpåväxt eller UV-ljus, så visst kan det vara en god idé att åtminstone ge den ett skydd mot fukt. Men nu verkar ju din fasad ventileras ganska väl och vara placerad ganska skyddat från solen (tänker på den skugga som jag tror att både huset och skogen ger). Det kanske inte är lika kritiskt att olja in m.a.o.cederbusch skrev:
Tänk på att lägga plattorna så att de lutar lite svagt bort från fasaden. Då styr du bort eventuella skvätt så att de inte landar på fasaden.cederbusch skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag tycker att det här är ett typexempel för en byggnad som målas med täcklasyr - relativt långt underhållsintervall och lätt att sköta samtidigt som virket är någorlunda skyddat. Utan att det kostar skjortan i tid och pengar. Du skulle även kunna testa med en lasyr under några år om du inte är 100% på om du vill måla täckande eller inte.
Fördel med lasyr och täcklasyr är att de inte kräver grundmålning. Man stryker endast två gånger, i stället för tre med vattenbaserad färg. Vill man senare fortsätta med vattenbaserad färg behövs ingen grundmålning, det räcker även då med två täckstrykningar. Täckslasyren utgör då grunden.
Merparten av täcklasyrerna på den svenska marknaden är mig veterligen vattenburna alkydfärger, men ska ändå bara strykas 2 ggr, om du inte räknar med grundoljning av fasaden som jag tror är nödvändigt oavsett lösningsmedel? Väntar du 10 år med att måla om så borde du grundmåla eftersom en tunn, vittrad täcklasyr inte gör mycket nytta som fuktspärr, jämfört med en riktig grundfärg.Henri skrev: