47 207 läst ·
19 svar
47k läst
19 svar
Rolla släta innerdörrar på plats?
Sida 1 av 2
Kör på Jotun hemma. Rakt över o är nöjd.matildan skrev:
Men tror att flygger funkar fint. Så länge du inte kör på färg från ÖB, Rusta eller liknande så är det nog bara att köra på!
Det mesta av resultatet sitter nog i händerna..
Jag tycker tvärtom att det blir bättre med ett par tjocka lager som kunnat flyta ut ordentligt. Tunna lager behåller gärna strukturen från roller eller pensel eftersom de inte just flyter ut ordentligt.Chepo skrev:
Mina fem öre, som amatör.
Jag har rollat en garderobsdörr (på plats) med Beckers vattenburna lack och det blev mycket bra. Det är dock mycket viktigt att du väljer rätt roller. Vill du ha en slät yta (vilket är det vanligaste önskemålet) bör man naturligtvis köpa en roller med dessa egenskaper.
Det som gäller är ett ordentligt förarbete och en schysst roller (alltså inget rollerset för 29.90
!
Har man väldigt höga krav på finnish är det dock sprutlackering som gäller. Vi lämnade bort våra innerdörrar till en firma som gjorde det för 600:-/dörr och då ingick transporten fram och tillbaka. Det var faktiskt värt varenda krona.
Det som gäller är ett ordentligt förarbete och en schysst roller (alltså inget rollerset för 29.90
Har man väldigt höga krav på finnish är det dock sprutlackering som gäller. Vi lämnade bort våra innerdörrar till en firma som gjorde det för 600:-/dörr och då ingick transporten fram och tillbaka. Det var faktiskt värt varenda krona.
Redigerat:
Jag säger bara. Skippa skummgummirollerhylsa! (långt ord)
Kör på filt från ex. Anza. Även en BRA pensel krävs då du har några vinklar iom. speglarna.
Varför filt o inte skum? Anza själva säger att det är mer/större risk för luftbubblor om man kör med skum.
Lacka är ju ett alternativ. Men för 600 så får man kanske 5 dörrar gjorda för samma peng om man gör jobbet själv!
Kör på filt från ex. Anza. Även en BRA pensel krävs då du har några vinklar iom. speglarna.
Varför filt o inte skum? Anza själva säger att det är mer/större risk för luftbubblor om man kör med skum.
Lacka är ju ett alternativ. Men för 600 så får man kanske 5 dörrar gjorda för samma peng om man gör jobbet själv!
Ja, det är dyrare, såvida du inte redan har egen sprutlackeringsutrustning och en lackbox... Men vem har det egentligen?Chepo skrev:
Sedan tillkommer ju tiden för målningen (för att inte tala om förarbetet).
Det enda jag behövde göra med innerdörrarna var att haka loss dem och ställa dem i hallen. En vecka senare stod de åter i hallen, fast nylackerade. Firman hade till och med monterat de nya handtagen jag skickade med. Bara att haka på igen alltså. d^_^b
Jag har även testat att måla (rolla) själv och det blev bra det också, men det tog en jäkla massa tid i anspråk (totalt 10 garderobsdörrar). Finishen mellan sprutlackerat och rollat går dock inte att jämföra, men för garderobsdörrarna duger det mer än väl.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Utan egen erfarenhet är jag skeptisk till att själv måla på blanka, grå 70-talsdörrar. Det påstås att det kan räcka med att man man nuddar med naglarna för att färgen ska lossna. Men att lämna 11 dörrar till sprutlackering kostar åtskilliga tusen kronor.
Någon med erfarenhet av att själv måla innerdörrar?
Någon med erfarenhet av att själv måla innerdörrar?
Ja, det är därför man vanligtvis lägger 70% av tiden på förarbetet. Att bara måla på befintlig färg är det väl ingen som har rekommenderat, eller?Fixartanten skrev:
För övrigt förstår jag inte vad den tidigare kulören har för betydelse?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte haka av dörren och måla horisontellt, det lilla arbetet att haka av dörren uppvägs mer än väl av ett enklare målande och bättre resultat.
Protte
Protte
Jag tycker faktiskt att det var enklare att måla dörren på plats. Det gick iaf. mycket fortare eftersom jag kunde måla båda sidorna på en gång. Hade jag tagit ner dörren hade jag bara kunnat måla en sida i taget med väntetid (torktid) mellan omgångarna.prototypen skrev:
Rollar man blir det ju inte rinningar som det kan bli med pensel (om man klantar sig).
Det är väl en smaksak gissar jag?
Man kan faktiskt måla alla synliga sidor på dörren i direkt följd utan väntetid. Skruva i ett par ordentliga skruvar i botten och toppen av dörren (där hålen aldrig kommer att synas) och lägg dörren på skruvarna mellan två sågbockar. Enkelt att måla varje sida med dörren i plant läge.
http://www.finehomebuilding.com/item/8552/an-efficient-way-to-paint-doors
http://www.finehomebuilding.com/item/8552/an-efficient-way-to-paint-doors