Även jag har goda erfarenheter av Alpina väggfärg (och även deras lack och sockel/silikat-färger). Två till tre strykningar på gips i sommarstugan blev bra. Färgen var en blandning av två olika kulörer med "kaffe"-namn som jag blandade.
Det är väl annars den största nackdelen anser jag; inte så många kulörer att välja mellan...

Hmm, jag har just i dag köpt en burk 10 liter Alpina ekonomifärg vit för 99 kr som jag tänkte grunda med för att ha ett lager kvalitetsfärg som sista lager....någon som har erfarenhet av det? Råd? Bra/dålig idé?

monl skrev:
Hmm, jag har just i dag köpt en burk 10 liter Alpina ekonomifärg vit för 99 kr som jag tänkte grunda med för att ha ett lager kvalitetsfärg som sista lager....någon som har erfarenhet av det? Råd? Bra/dålig idé?
Funkar väl bra som grund...

/Janne
(Skickat från min mobil)

Nej, det fungerar inte som grund. Om man har använt en bra grundfärg (Alcro) så vet man skillnaden. Byggmax borde anmälas för bedrägeri när dom säljer en hink vatten som "färg".

Jag målade en bit av en vägg(ca 4 m2) hälften med Alpina och hälften med Beckers en gång med pensel.
För mig så droppade Alpina mindre och täckte bättre, även om det var små skillnader.
Det var direkt på gips och färgen var blå.

Har kört byggmax färg som grund flera gånger innan man målat med finfärgen eller tapetserat. Men visst märker man av att det är en billig färg om man jämför med dyrare grund.

/Janne
(Skickat från min mobil)

Cheeva skrev:
Alpina är caparols andra märke. När det "bästa" tömts ur tankarna och blivit kvalitéts färg, så blir det som är kvar Alpina. Beckers har ett liknande system, säljer det bästa i sina yrkesbutiker och resten på coop el,dyl. Det är ju stora färgtillverkares andra sorteringar, så värdelösa är dom inte, men visst får man vad man betalar för. Ett garage kanske inte behöver vara perfekt och då finns det ju lite pengar att tjäna in.
Kan ju vara på sin plats att döda lite svenska bygg-myter....Alpina är en stor tyskt färgfabrikant....http://www.alpina-paints.com/
Stora volymer ger lägre pris....inte nödvändigtvis på bekostnad av kvalitet.
I min erfarenhet är Alpinas "ekonomi"-sortiment rena rama blasket, medan de normala produkterna är helt ok.

Skadar aldrig att faktiskt undersöka vilka företag som står bakom produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.