P
Pagno: Sedan vill jag inte verka negativ, men de flesta kunder har en uppfattning om att det "bara" är att göra på ett viss sätt samt att deras objekt är klara att slutföras vilket inte alls stämmer alla gånger, visst kan jag rolla ett tak med en takfärg i en lägenhet som det bott rökare i för 10 år sedan, men efter några dagar har nikotinet träng igenom färgen, och vems är då felet?
16 svar · 15,5k läst
T
tjaboo: Ta bort det som går av tejpen och sen prova med suddgummi, gärna ett riktigt mjukt som smular sig rejält. [citat] Funkar nog på limmer som löses upp av olja.
10 svar · 4,7k läst
B
Bjarnhof: Skulle rekomendera en renoveringstapet. Spackla blir inte bra och väv på väv blir ännu sämre. Renoveringstapeten ger en helt slät yta att sedan måla på. Har använt det i otaliga rum och slutresultatet blir kanon.
3 svar · 5,2k läst
S
sofftis: :rolleyes: Tänkte inte alls på såna petitesser . :D Vi får hoppas att hon/han är nöjd med sin vägg, som sagt, men det hade varit kul att få veta hur det gick.
11 svar · 1,9k läst
S
sofftis: Glad jag blir för ditt svar. Jag har tänkt på det också, det är något som färgföretagen säkert vet.
18 svar · 5,9k läst
S
sofftis: Läste att man kan försegla balkonggolv med tvåkomponentsfärg. Men när jag frågade på stora byggvaruhuset i Malmö så kunde de inte garantera att det inte slets bort. De rekommenderade en ny produkt de hade, en osynlig vätska som skulle tränga ner i betongen och försegla porerna. Kan man lita på det, någon som vet ? Vi har haft asfalt förut men den var sprucken och fullt med runda
0 svar · 989 läst
AnneFi
AnneFi: Pappa bor inte hemma hos mig :) vi har bara möbler i wenge och vitt hemma så det passar lite dåligt in. :/
16 svar · 68,9k läst
H
hyllplan: Är detta ett rimligt pris? Rummet är ca 30kvm väggyta "pris på grundning.2ggr bredspackling.avslipning.arbete inkl moms :6.375:- material inkl moms 1.800:- summa 8.175;- du betalar 4.987:-."
0 svar · 5,2k läst
D
daizy: Ja visst det kan jag göra.. :-) Lycka till..!
23 svar · 38,9k läst
·
M
M_TK_KN: Hej Vi har satt upp brandens panelskiva och målat den. Jag följde instruktionerna på burkarna för de olika färgtyperna och det funkade som vanligt. I taket takfärg och på väggen vattenburen lackfärg
1 svar · 5,3k läst
M
Munkfors: Jag vet att det finns vattenbaserad spärrfärg också som jag kunde ha grundat med men den är ju svindyr vad jag vet. Men nästa gång kör jag nog på det iaf. Men nu är jag nöjd med resultatet på det jag provat att färdigmåla två ggr så jag kör hela möbeln så :)
9 svar · 9,0k läst
mångstekta
mångstekta: funkar nog bra det! i vanliga fall ska man inte behöva sätta remsor om man väljer att sätta väv på väggarna men det här verkar ju vara ett undantag... har ni satt 6mm gips eller har ni 13mm? 6mm brukar vara lite knepigare att få fast så det håller för rörelser jämfört med 13mm. Men som sagt gör som du skriver (testa en skarv först) funkar inte det så är det nått annat som
7 svar · 2,2k läst
S
sparcraft73: Tack för svar! jag tog med en bit puts till färgaffären och fick hjälp med att välja en passande kulör.
2 svar · 3,6k läst
E
essends: Finns bra parkettkitt som rör sig en aning, annars funkar fog bra men den är väldigt mjuk så inga stenar under dojjerna
2 svar · 5,2k läst
·
P
Petronille: [citat] Ja just i det här fallet skilde sig Kulturhantverkarnas råd från en alla andra intresseorganisationer och experter på linoljefärg och dylikt. Det var därför jag undrade. Hur som helst så frågade jag Milis Ivarsson som målat och sålt äggoljetemperafärger i många herrans år, och hon rekommenderar just ammoniak. Hon sa att den ju dunstar när man har tvättat med den så det
13 svar · 16,2k läst
Raceman
Raceman: Ja, om det uppstått sprickor på väggarna kommer de säkert åtgärda detta på något sätt.
3 svar · 2,5k läst
P
Petronille: :)Tänk på att svart suger i sig ljus. Det är inte en färg jag skulle välja alls på en vägg, men ännu mindre i ett sådant fint sekelskiftesrum.
5 svar · 1,5k läst
·
T
Tore från Vara: Daniel, Tack för ditt inlägg! Jag hoppar över grundfärg som du säger! Tvättar ordentligt och målar om med en Akrylat och då blir det någon av de som har bra resultat i Folksams färgtest.
3 svar · 9,7k läst
T
Tore från Vara: Jag har tvättat på några ställen och tyvärr så kommer inte lystern tillbaka och det finns missfärgningar kvar från påväxten. Sen är det så att jag har en del krackeleringar oxå! Jag får nog måla om och då blir det ett annat färgfabrikat. Nemlan, tack för ditt inlägg!
25 svar · 18,7k läst
A
andersmc: [citat] Nej, inte så värst. Varför ska man alltid ha glans 3 i tak och på förrådsväggar? Vad händer om man tar något annat? Förråd - glans 3 eller 7? Våt färg? Jag har ingen aning om vad för glans det är, men jag har samma färg i tak och på väggarna. Så någon av dem måste vara fel, men jag har inte upplevt något problem med det.
8 svar · 5,3k läst
N
nemlan: Gulningen går inte att motverka eftersom det är bindemedlet som ändrar färg, men om du t.ex. bryter färgen gul så syns det såklart inte lika mycket. Det finns gott om vattenburna alkydfärger för både inom- och utomhusbruk. Vissa bättre än andra kan jag tänka mig, men det gällde ju även för de "gamla hederliga" färgerna. Om man tar ditt exempel på målning av snickerier så är
3 svar · 5,8k läst
N
nemlan: Problemet med (vissa, ska tilläggas) impregneringar är i första hand att virket blir blött på djupet vilket gör att det måste torka väldigt länge. Emellanåt innehåller de kopparföreningar som påverkar färgens vidhäftning eller ger fula utfällningar. Det borde inte dyka upp några vidare problem så länge fuktkvoten i virket är tillräckligt låg så försök låna en fuktmätare
6 svar · 2,3k läst
P
pejo82: Tack för alla tips. Vart tapetserat i helgen. Blev jättefint. [bild]
11 svar · 6,4k läst
N
Nilsson2: tack, så får det bli.
4 svar · 2,5k läst
P
Anonymiserad 127741: Tack för inputen. Vi bestämde oss faktiskt för att sänka ambitionsnivån i de 4 sovrummen och fixar de själva istället, efter hand. Det första är snart klart! :) Hantverkarna fixar de svåra utrymmena som vi inte klarar av. På löpande räkning, eller vad det kallas. Blir nog bra!
8 svar · 4,1k läst
Alpha
Alpha: Kolla på eco decorama 4909 som är panelad vertikalt beige/vitgulaktigt, har egen bild om du är intresserad av och se hur den ser ut uppsatt.Har iof mina foder och socklar i nordjövit som drar åt det lite gråare hållet än det gula men tror den skulle passa in även till den 08a vita ni har.
10 svar · 6,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Du har skrivit det i 9 trådar hittills. Är du missnöjd på något sätt? Eller kanske en konkurrent? :cool:
27 svar · 19,4k läst
T
Tore från Vara: Köp inte Flügger 99 Aqua Exteriör Finish!! Undermålig produkt!! Mycket påväxt!!!
19 svar · 51,4k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: [citat] Word! :cool:
12 svar · 10,9k läst
X
XaZe: Det där med att riva tapet är rena vansinnet! Håller själv på och helrenoverar min lägenhet. Efter 3 dagar har jag äntligen fått bort alla 7 laget tapet, och bredspacklat första omgången. Men rent är det, ända in till betongen! :) 7 kvm golvyta.
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.