7 664 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Innerfärg Byggmax ?
Sida 1 av 2
Problemet är ju att det går åt 4-5 ggr så mycket färg för att få ett bra resultat. Prisvärt? Nja...
Tror ni att man skulle klara sig med en strykning med en bättre färg, det kanske inte skulle gå åt så mycket färg om man valde en dyrare?
Finns det någon annat märke på någon billig färg som ni skulle rekomendera till att måla gipsväggar i ett garage ?
Finns det någon annat märke på någon billig färg som ni skulle rekomendera till att måla gipsväggar i ett garage ?
Byggmax Alpina glans 7 har jag ( i ett mycket snålt ögonblick) prövat själv - med positivt resultat!
Visst är det lägre kvalitet, självklart, men i förhållande till pris mcyekt prisvärd!
3 strykningar vitt på en helt svart tapet - och det täckte!
Hade fått dra 3 vändor med Beckers också, så att det som "imported_Anders_S" säger att det går 4-5ggr mer färg stämmer absolut inte.
Däremot är Rustas så kallade färg av det slaget.... "Piss med Pyttelite Pigment" borde den heta.
Men som sagt...det både känns och syns på den att den inte är av hög kvalitet.
Visst är det lägre kvalitet, självklart, men i förhållande till pris mcyekt prisvärd!
3 strykningar vitt på en helt svart tapet - och det täckte!
Hade fått dra 3 vändor med Beckers också, så att det som "imported_Anders_S" säger att det går 4-5ggr mer färg stämmer absolut inte.
Däremot är Rustas så kallade färg av det slaget.... "Piss med Pyttelite Pigment" borde den heta.
Men som sagt...det både känns och syns på den att den inte är av hög kvalitet.
Redigerat:
Jag körde två varv med Byggmax sandfärgade innefärg i mitt garage. Hade dock vit glasfiberväv under. Blev helt ok. Upplevde inte att det gick åt onödigt mycket färg. Har dock haft Rustas färg inomhus i en gammal lägenhet en gång och den färgen var under all kritik. Gick åt mycket färg och tappade nyansen rätt fort. Smaken är som baken och oftast får man ju det man betalar för, men i ett garage tycker jag att BM´s färg duger gott.
Att generellt råda att köpa färg från de kända kvalitetsmärkena tycker jag är bra men nu gällde det en specifik tillverkare för ett specifikt ändamål.MB77 skrev:
Vad har du för erfarenhet av innefärg från Alpina?
Jag använde glans 20 som är lite dyrare. Klart godkänt till garaget efter 2 strykningar på gips.
Alpina är caparols andra märke. När det "bästa" tömts ur tankarna och blivit kvalitéts färg, så blir det som är kvar Alpina. Beckers har ett liknande system, säljer det bästa i sina yrkesbutiker och resten på coop el,dyl. Det är ju stora färgtillverkares andra sorteringar, så värdelösa är dom inte, men visst får man vad man betalar för. Ett garage kanske inte behöver vara perfekt och då finns det ju lite pengar att tjäna in.
Redigerat:
Jag håller helt med "injonil". Målade mitt garage invändigt (gips i väggar och tak) med Byggmax vita, glanstal 20, två lager. Helt nöjd med resultatet. Från golvet och 1,5 m upp på väggen tog jag Byggmax grå golvfärg, känns som att jag skulle ha målat med en annan kulör av väggfärg just där, blev inte en perfekt yta. Jag använder garaget som hobbybilverkstad, resonerar som så att det blir i alla fall smutsigt och då har jag inte smutsat ner en mycket dyrare färg. Till dörrar och snickerier använde jag Alpina vit lackfärg, helt nöjd.
Jag har använt Alpina i frådet och tänkte att använda den i garaget med, men efter att ha rollat 3ggr och det forfarande inte var bra (enligt mig) så köpte jag en annan färg från en stor tillverkare, som jag har annvänt tidigare med ett bra resultat.injonil skrev:
Som sagt detta är min uppfattning av Byggmax färg, kanske finns det de som tycker att detta är en bra färg.