5 426 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vad för färg på furutak i badrum?
Har ett "snyggt" furutak i badrummet, vad ska man klabba på med för färg då? Vanligtvis har jag läst mig till att köra med någon kvistlack för att inte få genomslag på de och sedan snickerifärg sen. Men nu ska det ju vara i ett våtutrymme antar jag det inte är det bästa utan att jag behöver någon mer "plastig" färg? Så hur gör man med panelen i badrummet?
Kvistlack två omgångar.
Lösningsburen grundfärg för snickerier en strykning.
Sedan två lager med lösningsburen lackfärg för snickerier ovanpå i valfri färg
Kan även rekomendera halvblank färg, en mattare är svårare att tvätta av och en blankare gör att det reflekteras av lapman vilket ofta blir jobbigt!
Och, använd INTE vanlig våtrumsfärg, det färster inte.
Lösningsburen grundfärg för snickerier en strykning.
Sedan två lager med lösningsburen lackfärg för snickerier ovanpå i valfri färg
Kan även rekomendera halvblank färg, en mattare är svårare att tvätta av och en blankare gör att det reflekteras av lapman vilket ofta blir jobbigt!
Och, använd INTE vanlig våtrumsfärg, det färster inte.
Våtrumsfärg fäster alldeles utmärkt men blir inte lika snyggt som snickerifärg. Samma behandling som vanliga furutak.
Valde själva att använda vitpigmerad panellack då behövs ej kvistlack som jag strykt 2ggr men vill man inte ha lasyr effekten så återstår bara den hederliga vägen med kvistlack, grundfärg, robust våtrumsfärg eller liknande antimögel behandlad.
Hur pass tålig panellacken är mot fukt vet jag faktist inte men undviker att sikta uppåt med handduschen + en fuktreglerad paxfläkt.
Hur pass tålig panellacken är mot fukt vet jag faktist inte men undviker att sikta uppåt med handduschen + en fuktreglerad paxfläkt.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden