3 478 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Kan man olja målad husvägg för att få tillbaka glansen?
Målade om huset för 6 år sedan med oljefärg (inte vattenbaserad) och nu är väggarna så matta. Har oljat altanen som är mot söderväggen och olja kom på väggen som då blev blankare/glansigare så som jag skullevilja ha huset och därför undrar jag om jag kan olja husväggarna med vanlig träolja för att få upp glansen på målarfärgen?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Nej, det går inte alls med övriga färgtyper, varken med linolja, träolja eller något annat. Det är endast linoljefärger som du kan "underhålla" på detta sätt, men det är ju lite att gå emot LF:ens naturliga utseende.
Alkydfärger, som du har målat med, "kritar". Till en början går det att tvätta bort kritningen, men uppåt 10 år eller mer så bör du överväga att måla om istället.
Alkydfärger, som du har målat med, "kritar". Till en början går det att tvätta bort kritningen, men uppåt 10 år eller mer så bör du överväga att måla om istället.
Klicka här för att svara