6 193 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Missade grundfärgen på snickerierna, vad händer?
Jag har målat foder och golvlister en vända med färdigstrykningsfärg för snickerier. Missade helt att det skulle målas med grundfärg en vända innan. Vad blir resultatet av detta?
Virket är inte monterat ännu, så möjligheten finns att lägga det på elden om det är utom räddning.
Virket är inte monterat ännu, så möjligheten finns att lägga det på elden om det är utom räddning.
Redigerat:
Sämre vidhäftning av färgen vilket leder till snabbare slitage och kortare livslängd. Om det inte är helt släta och lättslipade foder så skulle jag ändå monterat dem. Det kommer ändå hålla i många år om du inte nu direkt ser tecken på att färgen släpper. Enklare att lägga en ny strykning i framtiden än stå och slipa.
Lister och sånt klarar sig precis lika bra utan grundfärg. Det är väl mest att grundfärgen är lite billigare. Du får väl slipa och måla en gång till med din vanliga färg, så blir det bra.
Det finns grundfärg som ska ha lite lättare att tränga in i trät, och därigenom bita fast bättre. Men det vete fasen, jag tycker att all färg, oavsett vad den kallas, lägger sig lika mycket på ytan.
Det finns grundfärg som ska ha lite lättare att tränga in i trät, och därigenom bita fast bättre. Men det vete fasen, jag tycker att all färg, oavsett vad den kallas, lägger sig lika mycket på ytan.
Klicka här för att svara