Jag målar ett räcke runt trappen och oj vad lite färg det gick åt, jag vet att det står att linoljefärgen är dryg men det gick ju åt yttepyttelite till första målningen. Jag svär att det inte gick åt mer än nån deciliter, helt magiskt! :wow: Bra förstås men nu har jag ca 4dl utspädd linoljefärg (ottossons) med tillsatt balsamterpentin (ca 15%) och torkmedel cosirk.

Nu undrar jag om det torkar i burken eller kan jag spara tills det är dags att måla golvet?

Helene

Hur länge tänker du spara det?

Det kommer att torka, lite åt gången, men kan klara sig ganska länge om du lyckas få locket tätt. Tyvärr lär inte torkmedlet hjälpa dig direkt. Just av den här anledningen har jag upptäckt att det är klokt att köpa tomma burkar så att jag kan hålla "fräsch" färg ( http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Pl%E5tburkar%2C-1-liter )

norrbottenstorpet skrev:
Hur länge tänker du spara det?

Det kommer att torka, lite åt gången, men kan klara sig ganska länge om du lyckas få locket tätt. Tyvärr lär inte torkmedlet hjälpa dig direkt. Just av den här anledningen har jag upptäckt att det är klokt att köpa tomma burkar så att jag kan hålla "fräsch" färg ( [länk] )
Nja, jag tänkte till lite senare i sommar eller början på hösten när det inte är lika mycket spring i huset, jag har dessutom en valp just nu vilket inte gör sig så bra när man ska måla golv med linoljefärg. Jag köpte tomma burkar att blanda i så locket sitter bra men det är torkmedlet jag undrar över. Jag var osmart nog att blanda alldeles för mycket till första målningen. Jag trodde att det skulle suga mycket mer än det gjorde eller så målade jag alldeles för tunt?

Jag får väl hitta något annat projekt att måla. :D

Ta en bit gladpack och lägg över färgen, se till att det inte blir några luftbubblor och att plasten sluter tätt på sidan av burken också. Trampa ner locket så det sluter tätt ordentligt, så går det förhoppningsvis bra.

karin_h skrev:
Trampa ner locket så det sluter tätt ordentligt
Aluminiumtejp funkar annars.

Tack snälla för tipsen, nu är färgen både glad och packad, vi får se hur roligt den har haft i burken när det är dags att måla golvet om några månader! :cool:

Helene

Hoppas inte plastfolien löses upp av terpentinet bara...

Vad du gör så häll inte lacken/färgen på plastburk för då håller den inte kvaliten länge. Är lite tveksam till plastfolie men är väl bättre än inget alls.

Det bästa är att köpa nya plåtburkar och helst fylla med färg ända upp i locket. En burk som varit öppnad blir skadad och därefter svår att få helt tät.

Har aldrig märkt att plasten lösts upp eller försvunnit, men kan vara lite trixigt att få bort den på burkens sidor. Anledningen till att jag trampar ner locket (med träskor) är just att man kan reducera de skador man gjort när man oppnat burken. Använd gärna en sån där bred burköppnare som färgaffärerna har och inte en smal mejsel.

Ytterligare tips, om man inte har nya burkar tillhands, är att ställa färgburken upp och ner efter att stampat ner locket.

Plastfolie funkar jättebra. Jag har en spädd färg med torkmedel som har stått i 5-6 år nu. Den är jättefin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.