Har pratat med flera olika personer och får olika bud - vad är rätt och vad är fel?!

Jag ska måla en "sutterängdel" av huset där det är putsat fasad. Ska även putsa en lång mur där ena sidan är ovan jord och den andra under jord (båda dessa partier är endast putsad - aldrig målad).

En färghandlare sa att jag ska måla båda dessa partier med sockelgrund och inte silikat eftersom silikaten inte går att torka bort smuts ifrån och den håller bättre. Jag frågade för säkerhetssskull 2 ggr om det var ok eftersom muren har jord på en sidan. Inga problem sa han!

Jag har nu köpt 10 liter sockelgrund och tänkte börja måla idag. Nu säger en annan person att det självklart ska vara silikat som släpper igenom fukt - jag ska inte använda sockelgrunden.

Frågan är nu - vad ska jag måla med?

Jag vet att jag kan måla över silikatfärgen med sockelfärg i ett senare skede om jag vill. Men inte göra tvärtom - men det bästa är ju att göra rätt från början!

Tacksam för råd!

Åsa skrev:
En färghandlare sa att jag ska måla båda dessa partier med sockelgrund och inte silikat eftersom silikaten inte går att torka bort smuts ifrån
Du kan borsta bort smutsen från en yta målad med silikatfärg med mjuk borste och vatten+ lite diskmedel :). Har tvättat mina silikatmålade väggar och vet att det gick inte så bra med svamp eller Vetextrasa för ytan liknar sandpapper och river sönder. Men det går bra med en borste :). Har inte provat att torka en sockelgrundsfärg och vet ej skillnaden... ville bara berätta att det vist går att rengöra silikatmålade ytor.
Det som jag också vet är att man ska inte måla med silikat för tidigt ... putsen ska mogna och härda helst i 2-3 månader för att vara på den säkra sidan annars flagnar färgen ( för många tillsatser?)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.