Y
Bytte några överliggare på farsturäcket.

Har varit monterat i ett halvår eller iaf hela sommaren, nu målar jag huset och det är ju skapligt trist att dessa förbli omålade, speciellt med allt spill som hamnat på dem.

Kommer de röta om jag målar dessa eller vad är faran med att inte vänta ett år som folk brukar säga?

Risken är att färgen flagar. Men då är det bara att skrapa lite och måla igen.

Y
Den grundfärgen som man ska ha före slutfärgen, den ska ju hjälpa till att andas, kanske funkar då..

Eller, använder inte ni fasadfärg för sånt?
Ska ju vara så många olika färger, tack å lov han jag inte plaska på fasadfärg på fönster å dörrar, hehe

Yrrol skrev:
Den grundfärgen som man ska ha före slutfärgen, den ska ju hjälpa till att andas, kanske funkar då..

Eller, använder inte ni fasadfärg för sånt?
Ska ju vara så många olika färger, tack å lov han jag inte plaska på fasadfärg på fönster å dörrar, hehe
Impregneringen i sig ger en risk för färgsläpp, innan den har torkat.

Bör väl målas med (vattenlöslig) oljefärg.

Jotun har en speciell färg för tryckt, jag har målat trädäcket med den i juni och då målade jag även den delen där jag förlängt den med färskt, tryckt virke men även den delen har färgen kvar idag.
Annars är det ju som Tiger79 skriver, man får måla om nästa år men värre än så blir det inte.

Industriprimer ( med lösningsmedel) testade jag efter tips, på hyfsat nytt tryckt virke och kompletterade sedan med alkydoljefärg. Det har stått ett par år och sitter bergfast. Försökte skrapa bort lite spill, men det var svårt.
Dagens tryckta virke av klass AB innehåller dessutom betydligt mindre mängdav de för målning problematiska komponenterna. Därför borde det mesta funka efter uttorkning och rätt underarbete.

Problemet med (vissa, ska tilläggas) impregneringar är i första hand att virket blir blött på djupet vilket gör att det måste torka väldigt länge. Emellanåt innehåller de kopparföreningar som påverkar färgens vidhäftning eller ger fula utfällningar. Det borde inte dyka upp några vidare problem så länge fuktkvoten i virket är tillräckligt låg så försök låna en fuktmätare någonstans.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.