Jag kopierar mitt inlägg som jag skrev i min projekttråd 
Har precis funnet lite extra jobb när mörkret har fallit. Att göra ordning (måla, lista, dra el and so on) det minsta rummet i huset som just nu står tomt.
Hursomhelst, jag skulle behöva lite råd av er vad gäller färgsättning. Hur skulle ni färgsätta väggar, tak, golv och dörrar så att allt smälter samman på ett snyggt sätt? Gillar fondväggar, så har ni nån snygg lösning som innefattar det så är det mer än välkommet
#Lite övrig info, det är furugolv, gips i taket och putsade väggar.
#Rummet är ca 4x2.5meter
Tacksam för alla tänkbara tips!
Ser att du har gråa foder runt en dörr, det är jättesnyggt. Skulle föreslå vita väggar och grå lister. Vita eller grå dörrar. Såg en superfin vit tapet med silverfärgade träd som kanske skulle passa som fondtapet förut. Träden var som björkar, och då syftar jag på hängande kronor med tunna, tunna grenar. Inte på det som annars är vanligt där det är stammarna som är i fokus. Vilket visserligen också skulle vara fint.
Tusen tack för ditt svar
Glömde nämna att jag gärna vill behålla väggarna putsade, både för att det passar huset (gammalt 30-tals hus, har tex kvar de ursprungliga spegeldörrarna och dörrfoderna) samt att jag lika gärna hade kunnat gipsa väggarna då.
Så tanken från min sida, är att måla måla fondväggen/väggarna
Glömde nämna att jag gärna vill behålla väggarna putsade, både för att det passar huset (gammalt 30-tals hus, har tex kvar de ursprungliga spegeldörrarna och dörrfoderna) samt att jag lika gärna hade kunnat gipsa väggarna då.
Så tanken från min sida, är att måla måla fondväggen/väggarna
Ja putsade väggar är ju fint! Allra finast är det enligt min mening med äggoljetempera, det reflekterar ljuset så vackert då det är putsade väggar. Det är miljövänligt också men kräver att man målar flera lager.
Vilken färg man vill ha beror ju dels på vad man gillar, och hur det ligger ljusmässigt: är det söder eller österläge t ex, mörkt eller ljust... Och vad för färger man har på möblerna. Jag tycker själv om färg, men svagare jordigare sådana som man lätt får med tempera.
Till den fina grå dörren kan det ju vara fint med snickerier i övrigt i samma grå färg, och någon svagare gul eller svagare tegelrosa ton. Till exempel.
Vilken färg man vill ha beror ju dels på vad man gillar, och hur det ligger ljusmässigt: är det söder eller österläge t ex, mörkt eller ljust... Och vad för färger man har på möblerna. Jag tycker själv om färg, men svagare jordigare sådana som man lätt får med tempera.
Till den fina grå dörren kan det ju vara fint med snickerier i övrigt i samma grå färg, och någon svagare gul eller svagare tegelrosa ton. Till exempel.
Tusen tack för alla svar 
Har haft alla rum vita, så jag är lite trött på det. Tänkte ha det i några rum som behöver det extra ljuset den vita färgen ger. Men om man som jag gillar starka men samtidigt stilrena färger (gillar att blanda vitt och svart tex). Hur skulle ni färgsätta det då? Golvet blir förmodligen ljusgrått, eller det är varje fall tanken.
Tror ni att en fondvägg bestående av svart och sen resten av väggarna vita, ljusgrått golv, svart runt fönsterna (inte fönsterkarmarna utan det putsade) hade passat? Men då kommer jag till frågan, ska jag behålla dörrarna gråa?
Tycker det är underbart att kunna bolla idéer med folk som är bättre på det här än mig. Så jag är tacksam för all input jag kan få

Har haft alla rum vita, så jag är lite trött på det. Tänkte ha det i några rum som behöver det extra ljuset den vita färgen ger. Men om man som jag gillar starka men samtidigt stilrena färger (gillar att blanda vitt och svart tex). Hur skulle ni färgsätta det då? Golvet blir förmodligen ljusgrått, eller det är varje fall tanken.
Tror ni att en fondvägg bestående av svart och sen resten av väggarna vita, ljusgrått golv, svart runt fönsterna (inte fönsterkarmarna utan det putsade) hade passat? Men då kommer jag till frågan, ska jag behålla dörrarna gråa?
Tycker det är underbart att kunna bolla idéer med folk som är bättre på det här än mig. Så jag är tacksam för all input jag kan få
Klicka här för att svara