Målade med Flügger 99 Aqua Exteriör Finish och har nu fått en massa påväxt samt en hel del krackeleringar på samtliga väggar!! Någon med samma erfarenhet som åtgärdat sitt problem?
Själv är jag inne på att måla om med en akrylatfärg (Alcro Bestå). Men vad bör man göra förutom att tvätta? Måla över med grundfärg först innan täckfärg?

Nyfiken på om någon annan har omdöme om denna färg??

Välkommen till klubben. :(

Jag bytte panel på min gavelspetsar för ungefär 7 år sen och målade helt efter rekommendationerna från Flügger = flödigt.
Felet många gör annars är att stryka för tunt och då försvagas färgens egenskaper.
Jag reklamerade första gången efter 3 år, då färgen hade mattats av och tappat både kulör och glans.
Tvättade och målade om och nu i sommar var det dags för reklamation igen.

Snackade denna gång direkt med Flüggers kundtjänst, som var mycket tillmötesgående och kommer nu att byta till akrylaten från dom i stället.
Fått löfte om att denna gången ska det hålla - hoppas det, för SÅ kul är det inte att måla gavelspetsar att jag vill fortsätta göra det var 3:e-4:e år...

//Daniel

Glömde förstås att skriva att en del krackeleringar finns det här med, samt påväxt.
Påväxten vet jag inte om man kan skylla just Flügger för - det förekommer nog på de flesta fabrikat...

Som svar på din fråga:
Nej, du ska inte behöva grundfärg innan akrylat, om du målat med Exteriören.
Tvätta noga och låt torka, sen är det bara att måla.

Daniel, Tack för ditt inlägg!

Jag hoppar över grundfärg som du säger! Tvättar ordentligt och målar om med en Akrylat och då blir det någon av de som har bra resultat i Folksams färgtest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.