Hej! Någon vänlig själ som vet hur man på enklaste sätt få bort maskeringstejp som suttit på ett fönster i ca 2-3 år. Rakblad NEJ tack!! Kanske finns ngt medel till detta? tacksam för svar

Mvh Willy

Skrapa med rakblad.....nähä
Vatten då?

Protte

Lacknafta brukar lösa tejplim, men kanske färg också...

Aceton löser det mesta inklusive tejplimmer och kanske glas också ;)

Har samma bekymmer... Törs man ha på lacknafta eller aceton på vita plåtdetaljer runt huset? Var ju tydligen inte ett så smart drag att maskera plåtarna med tejp....

2-3 år? Låt det sitta kvar, det har ju blivit en del av huset.

Prova med rakblad och bensin.

Thinner funkar (säljs som förtunning i förbutikerna, man är rädd att namnet thinner skall dra till sig sniffande ungdommar). Men om det gör skada på färg vet jag inte (tror inte det).

Förtunning löser de flesta färger, billacker och andra 2K brukar ta lång tid men ytan kan bli matt.

Vatten föreslog jag och då löser man väl papperet och sedan lacknafta som inte löser färg lika lätt.

Protte

Jag såg på TV att de fick loss klistermärken genom att smeta majonäs på dom. Efter en stund lossnade dom lätt. Kanske funkar på maskeringstejp, vet ej. :D

Då måste märket släppa genom det som löser limmet, är märket i plast så funkar det inte.
På pappertejp kanske det fungerar.

Dekaler på bilar tas bort med att försiktigt värma på dekalen och dra bort den sedan löser man limmet med lacknafta (kanske majonäs fungerar också)

Protte

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Ta bort det som går av tejpen och sen prova med suddgummi, gärna ett riktigt mjukt som smular sig rejält.

Klicka skrev:
Jag såg på TV att de fick loss klistermärken genom att smeta majonäs på dom. Efter en stund lossnade dom lätt. Kanske funkar på maskeringstejp, vet ej. :D
Funkar nog på limmer som löses upp av olja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.