16 800 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Fettfläckar på tapeter
Jag tänkte kolla med er hur man får bort fettfläckar på tapeter från folk som hyrt mitt hus, men inte ägt en sänggavel.:@ De har alltså suttit med huvudena mot väggen, och det ser allt annat än fräscht ut. Saken är den att jag tapetserade om för tre år sedan. I ett av rummen var det en fettfläck då, och jag hörde med en målare som sa att man skulle måla med en oljefärg, för att lika binder lika, och att det då skulle hålla sig innanför färgen. Det funkade ett tag, men nu när dessa hyresgäster bott här i 3 år, kommer fläcken sakta tillbaka, så DET tipset funkade alltså inte...q(;^
p
Det bästa är ju att försöka få bort så stor del av fläcken som möjligt, en hobbykniv med böjbart blad undelättar, sedan använda en spärrspray som finns mot just ex.vis fettfläckar, se till att få med hela ytan bara, låt det torka(läs anvisning) och sedan spraya en gång till, spackla sedan om det behövs.
Spärrgrund kan fungera, men den är lite överskattad ibland....... Annars så går det att köra med kvistlack, det förseglar det mesta! ^^
Finns en viss risk att tapeten släpper, kolla med "säljaren" om det bör fungera...
Finns en viss risk att tapeten släpper, kolla med "säljaren" om det bör fungera...
Det är mer som en oljefläck, inget att skrapa, men spärrspray, vet du nåt bra märke, har aldrig hört talats om detta??Alpha skrev:Det bästa är ju att försöka få bort så stor del av fläcken som möjligt, en hobbykniv med böjbart blad undelättar, sedan använda en spärrspray som finns mot just ex.vis fettfläckar, se till att få med hela ytan bara, låt det torka(läs anvisning) och sedan spraya en gång till, spackla sedan om det behövs.
Men "oljefläcken" sitter väl på tapeten, då måste det gå att skära bort.
Sprayen jag nämnde är ifrån nordjö, finns säkert andra liknande fabrikat men har ej provat andra, gå och hör dig för på en färghandel och beskriv ditt problem de ska kunna detta.
Har ju jobbat med en målare till och från och snappat upp en hel del tips och råd bl.a detta med sprayen, men regel 1 är ju att få bort så stor del av den drabbade tapeten.
Sprayen jag nämnde är ifrån nordjö, finns säkert andra liknande fabrikat men har ej provat andra, gå och hör dig för på en färghandel och beskriv ditt problem de ska kunna detta.
Har ju jobbat med en målare till och från och snappat upp en hel del tips och råd bl.a detta med sprayen, men regel 1 är ju att få bort så stor del av den drabbade tapeten.
troligtvis sitter den på skiva och inte på tapeten... oljefärg funkar ypperligt till sådan här grejer! kvistlack lika så men vill det komma igenom oljefärgen så är jag rädd för att inte nått stoppar den tyvärr... visst det håller en tid men som sagt efter dom där 3åren är den där igen... vill man ha bort den får man gå på djupet(skära bort den ur skivan) å kanske byta den våden som det sitter på sen eller hela den väggen om det är noga... tyvärr!
Klicka här för att svara