2 904 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Målartabbe??
Vi har en "målare" hemma som målat vårt vardagsrum. I våra ögon har han vänt på tak och väggfärg dvs takfärgen är bruten i grått och väggarna är kritvita.
Vi har inte specificerat att väggarna ska vara i Stockholmsvitt men är inte det en självklarhet om man ber en målare att måla väggarna vita? Så har det varit med de andra målarna vi haft.
Dessutom skall väl ett tak alltid vara kritvitt eller hur?
Vi har inte specificerat att väggarna ska vara i Stockholmsvitt men är inte det en självklarhet om man ber en målare att måla väggarna vita? Så har det varit med de andra målarna vi haft.
Dessutom skall väl ett tak alltid vara kritvitt eller hur?
Vit betyder obruten färg i vitt. Och kan skillja beroende på färg fabrikat.
Samma gäller taket. T.ex. Om måraren anvånder alltid Nordsjö glans 3 till taken, medan till väggar Beckers halvmatt, blir det andra kulörer mot vad en annan målare får genom att använda Beckers till tak och Nordsjö till vägg.
Sånt måste alltid avtalas först. Helst på pappret.
Ledsen.
Samma gäller taket. T.ex. Om måraren anvånder alltid Nordsjö glans 3 till taken, medan till väggar Beckers halvmatt, blir det andra kulörer mot vad en annan målare får genom att använda Beckers till tak och Nordsjö till vägg.
Sånt måste alltid avtalas först. Helst på pappret.
Nej det är inte självklart vilken nyans som skall vara i tak och vägg. Det är säkert allra vanligast med kritvitt i tak och brutet på väggarna men någon lag på det finns ju inte.... Här hemma har vi vitt i tak, vitt på väggarna och brutet vitt på fönsterfoder och smygar + lister.
Du är uppenbarligen medveten om skillnaden mellan bruten vit och kritvit - hur i hela friden kan man anlita en målare utan att speca vilken färg du vill ha var? Galet. "Jo vi ska ha vitt i taket och vitt på väggarna, olika nyans förstås men det fattar du ju själv utan att vi berättar".
Du är uppenbarligen medveten om skillnaden mellan bruten vit och kritvit - hur i hela friden kan man anlita en målare utan att speca vilken färg du vill ha var? Galet. "Jo vi ska ha vitt i taket och vitt på väggarna, olika nyans förstås men det fattar du ju själv utan att vi berättar".
Redigerat:
Efter att ha byggt i snart sju år så kan jag konstatera att i den här branchen är absolut ingenting självklart.
Har man tydliga önskemål måste man be hantverkarna bekräfta att det verkligen är så de har tänkt göra. Annars får man med stor sannolikhet något som också fungerar, men som är lite annorlunda än man hade tänkt sig.
Har man tydliga önskemål måste man be hantverkarna bekräfta att det verkligen är så de har tänkt göra. Annars får man med stor sannolikhet något som också fungerar, men som är lite annorlunda än man hade tänkt sig.
Men är det inte konstigt att målaren inte frågar kunden? Jag tycker nog att det verkar självklart att man bryter den vita väggfärgen och inte bryter takfärgen om man vill ha vitt. Visserligen skulle jag själv ha valt ut den exakta brytningen innan, men som kund är man ju ofta inte expert och proffsen borde väl rådgöra med kunden om denne verkar ta vissa saker för givet?
Det är som sagt inte en självklarhet att väggarna skall vara i "Stockholmsvitt" bara för man säger vitt, vad är egentligen "Stockholmsvitt" ? S0502Y eller?
Jag kan däremot tycka det är lite skumt att det är olika brytning (om det nu är det), om jag nu mot förmodan skulle bett en målare måla vita väggar och tak och varken han eller jag nämner eller frågar om brytning, då borde både väggar och tak målas i obruten vit. Men som sagt, inget kan tas för givet.
Jag kan däremot tycka det är lite skumt att det är olika brytning (om det nu är det), om jag nu mot förmodan skulle bett en målare måla vita väggar och tak och varken han eller jag nämner eller frågar om brytning, då borde både väggar och tak målas i obruten vit. Men som sagt, inget kan tas för givet.
Fast det är ju målaren som ska vara proffs och alltså bör upplysa kunden om att det finns olika sätt att bryta vit färg på. Och TS skriver uttryckligen att målare vid tidigare tillfällen betraktat vita väggar som "stockholmsvita", etc och att han alltså inte behövt precisera det.MathiasS skrev:
Har sett inredningsartiklar med rubriken "våga vägra stockholmsvitt" som just protesterade mot att det var så självklart att väggar alltid måste vara stockholmsvita...
I detta fall råkar vi ju veta att kunden VET att det finns olika sätt att bryta färg på.
Jag tycker att både hantverkare och kund agerat märkligt i detta fall. Det är nästan som att beställa grön färg på väggen i sovrummet - målaren är nöjd med beställningen och tar någon nyans han tycker är fin. Kunden utgår från att målaren fattar vad han vill ha trots att han vet att det finns olika nyanser av grönt och preciserar sig inte ytterligare.
Klart det blir fel då.
Jag tycker att både hantverkare och kund agerat märkligt i detta fall. Det är nästan som att beställa grön färg på väggen i sovrummet - målaren är nöjd med beställningen och tar någon nyans han tycker är fin. Kunden utgår från att målaren fattar vad han vill ha trots att han vet att det finns olika nyanser av grönt och preciserar sig inte ytterligare.
Klart det blir fel då.
Ok då vet jag. Jo jag borde ha specat tydligare men vi har erfarenhet från en annan målare som bättre guidade oss genom valen och själv tog upp frågan med oss så med denna målare trodde vi inte att det skulle specificeras tydligare än vad vi gjorde. För mig är det dessutom självklart att väggarna är i Sthlmsvitt och taket i kritvitt men nu vet vi tack.
Jag tycker att målaren måste se till att han och kunden är helt överens om exakt vilken färg som ska målas var. "Vitt" är ingen entydig färg, lika lite som man kan bara kan säga "rött" eller "blått" och tro att det ska bli exakt som man vill.
Däremot är det ett yrkesknep att bryta vit färg till grått så täcker den bättre. Så det kan vara att målaren sett möjligheten att få det att räcka med EN strykning i taket om han bröt färgen.
Däremot är det ett yrkesknep att bryta vit färg till grått så täcker den bättre. Så det kan vara att målaren sett möjligheten att få det att räcka med EN strykning i taket om han bröt färgen.
Klicka här för att svara