8 844 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Vattenbaserad lackfärg
Hejsan undrar om nån har erfarenhet av vattenbaserad lackfärg? Har just använt sån färg till att måla köksbordet med. köpte en roller jag blev rekommenderad men jag tycker det blev så apelsin skaligt. Jag undrar hur man ska gå till väga att slätstryka med pensel innan det hinner torka och bli förstört?
Du kan prova att tunna ut färgen liite. Kanske 3-5%vatten. Måla i ett svalt utrymme är ett annat knep. Då torkar färgen långsammare vilket ger den bättre möjligheter att flyta ut.
Är du inte väldigt van så går det mycket fortare att lägga på färgen med roller. Sedan kan du stryka ut den med en pensel. Det är viktigt att det går fort just för att vattenbaserade färger och lacker torkar väldigt snabbt. Petar du i färgen när den segat till sig så blir det just apelsinskal.
VH/Findus
Är du inte väldigt van så går det mycket fortare att lägga på färgen med roller. Sedan kan du stryka ut den med en pensel. Det är viktigt att det går fort just för att vattenbaserade färger och lacker torkar väldigt snabbt. Petar du i färgen när den segat till sig så blir det just apelsinskal.
VH/Findus
Som ovan skrivit så handlar det till stor del om att inte peta omkring för mycket, är det skumgummi du rullat med?
En personlig favorit till bord är golvfärg, klart bästa ytan till köksbordet fast måla köksbord är sällan en bra ide
En personlig favorit till bord är golvfärg, klart bästa ytan till köksbordet fast måla köksbord är sällan en bra ide
Stora, plana ytor är jättesvårt oavsett metod eller typ av lack. Är det endast en list är det lättare. Vidare är lacken knappast vattenbaserad utan vattenburen. Själva lacken som blir kvar är väldigt lika oavsett om det är lösningsmedel eller vatten.
Jaja... Vattenburen då
. Den är i vilket fall som helst vattenspädbar. Det är det som TS behöver veta. Sedan är det rätt stora skillnader på olika typer av färg/lack. Som jag förstod TS så gällde det färg den här gången.
Har jag tid och tillgång till bra ventilation så är spruta inte fel. Men det är inget som jag vill rekommendera någon som inte har erfarenhet.
V/Findus
Tips: Sidolin parkettlack 10glans går att spruta. Behöver inte spädas. Perfekt för fältmässiga förhållanden.
Har jag tid och tillgång till bra ventilation så är spruta inte fel. Men det är inget som jag vill rekommendera någon som inte har erfarenhet.
V/Findus
Tips: Sidolin parkettlack 10glans går att spruta. Behöver inte spädas. Perfekt för fältmässiga förhållanden.
Du skall absolut inte måla lite i taget. Hela ytan skall läggas på på en gång.
Jag vet ju inte vad du har för färg. Fabrikat eller så.
Jag vet inte heller hur stort bordet är.
Men kan du lacka den liggande med typ Nordjö Norlett och det inte är större än 90 x 140 och temperaturen i lokalen inte är över 15 grader så borde det gå fint. Stå utomhus på morgonen under tak. Då hjälps du ytterligare av att den relativa luftfuktigheten är hög. Långsammare torkning alltså.
VH/Findus
Jag vet ju inte vad du har för färg. Fabrikat eller så.
Jag vet inte heller hur stort bordet är.
Men kan du lacka den liggande med typ Nordjö Norlett och det inte är större än 90 x 140 och temperaturen i lokalen inte är över 15 grader så borde det gå fint. Stå utomhus på morgonen under tak. Då hjälps du ytterligare av att den relativa luftfuktigheten är hög. Långsammare torkning alltså.
VH/Findus
Vid målning av stora ytor underlättar det om man har en riktig korthårig lackrulle att föra på färgen med.
Sen är det är normalt att man delar upp stora ytor men man måste vara kvick.
En låg temperatur och ett bra släpljus är åxo att föredra givetvis .
Sen är det är normalt att man delar upp stora ytor men man måste vara kvick.
En låg temperatur och ett bra släpljus är åxo att föredra givetvis .
Klicka här för att svara