Håller på o målar vårat stall. Tanken var att vitlasera boxfronterna som är helt nya o av furuplank. Har nu kvistlackat alla kvistar två ggr med Beckers kvistlack o började nu måla med vit lasyr. Upptäcker då att lasyren liksom löser upp kvistlacken + att kvistlacksfläckarna syn VÄLDIGT bra genom lasyren. Vad har jag gjort för fel? O hur ska jag göra för att få ett "perfekt" resultat?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
goranozo
  • Laddar…
För att få perfekt resultat måste du ha kvistfritt virke.

Frågan är om du ens ska/behöver använda kvistlack när du använder lasyr, antar att du ej har täcklasyr utan "vanlig" lasyr, kvistarna syns ju igenom lasyren oavsett men med kvistlacken under så blir väl kvistarna mer påtagliga kanske.

Har märkt att den nya vattenspädbara lasyren med veg.oljor är usel, urusel rent utav.

Men hur gör alla som tex vitlaserar sina tak? Där är det ju alltid kvistar.

Var lite snabb där.. Du kan ju pröva att slipa lite inte mycket över kvistarna och sedan stryka ut antingen hela brädorna, planken eller endast dra över kvistarna med lasyren, kan vara knepigt att få till det med bättrings målning med just lasyr beroende på om det är hyvlat eller ej.

Som tur är så har jag bara laserat insidan på en box. Tror jag ska försöka slipa bort kvistlacken där jag inte laserat än. Frågan är då hur länge det kommer att ta innan kvistarma blöder igenom. För det kommer dom väl att göra?

Just nu är jag så trött på det där stallet att jag kräks. Inget har gått som jag ville.

Taket som är obehandlat o ohyvlat har jag målat med täcklasyr efter att nogrannt ha frågat en kille på Byggmax vad jag skulle ha. Han upprepade tom ordet obehandlat när vi pratade färgåtgång.

Väl hemma o jag börjar läsa på hinken så ska det ju förbehandlas med olja o sen grundmålas. Stressad som jag redan var efter att förarbetet tagit x antal timmar längre än jag räknat med så kladdade jag på färgjäveln iaf. Resultat = färgen har inte torkat än fast det är över 4 dygn sen jag målade. Det måste bero på att jag inte förbehandlade för på vissa fläckar har bonnjävlen som bodde här innan lyckats kladda lite färg i taket när han målade väggarna o på dom fläckarna har färgen torkat.

Mina stackars hästar får sova ute på nätterna för stallet aldrig blir färdigt. *suck*

Men behöver du verkligen måla insidan där kusarna håller till, kommer väl säkerligen bli smutsiga iaf.

Ja frågade du en kille på byggmax så är väl deras kunskaper kanske begränsande i helhet.

Du skulle kanske nöja dig med att olja in träet på boxarna så att det skyddar lite mot väta som jag kan tänka att det blir om man ska spola rent, så vida det inte är olämpligt för hästarnas del så klart, det vet jag inte.

Vet ej faktist om man behöver grunda innan täcklasyr målas på, men står det i anvisningarna så ska den väl det antar jag.Vet inte hur pass varmt/kallt/rått det är i stallet för det bör ju vara någorlunda torrt och varmt.Om brädorna är ohyvlade och "torra" så bör det ju torka och suga åt sig rejält och det gäller att inte snåla med färgen.

Ett annat tips är att ej ha bråttom, du kan väl lika gärna slaska på undertaket nästa vår/sommar för träet är ju skyddat i sig, annars blir det lätt pannkaka :)

När man väljer att lasera så är det för att man vill kunna se trädstrukturen inkluderat kvistar, men få en svag färgton ofta vitt för att få det lite ljusare. Vill man inte se kvistar så tycker jag att man bör använda täcklasyr om man vill behålla lite av trästrukturen. Kvistlacken ger en blank yta och då får du nyansskillnad mot den obehandlade delen med lasyren.

Men det är ju ett stall och inget bostadsutrymme, varför detta arbete? Vänta tills hästar skrubbat av sig skiten mot boxväggarna, då ser du inga kvistar och de vita väggarna blir automatiskt marmorerade. Så fundera en vända till om du just nu inte gör ett "overkill" arbete. Efter ett år så är de synliga kvistarna ett ickeproblem.

Inge kvistlack till lasyr!!! Vad skulle fördelen vara??????

Kan ju då säga att som hästnörd är jag nästan mer noga med utseendet o ordningen i stallet än huset. O ja jag vet av mååånga års erfarenhet att vita stall är just vita några veckor men man har iaf det ljusa kvar. Sen får man ju måla om efter 2-3 år. Vill ju att stallet ska matcha mina guldklimpar till hästar! :)

Första dygnet hade vi dörr, fönster o all ventilation öppen för att takfärgen skulle torka. När den inte gjorde det bomade vi igen allt o ställde in element. Ingen förbättring... ringde då Byggmax för o fråga vad i h-vete jag skulle göra o fick då rådet att öppna upp allt igen.

Kan också säga att det inte bara på Byggmax det jobbar rötägg, har varit med om många "experter" i färgaffärer som har gett råd (som jag såklart som dum blondin följt) som har gått o h-vete. Sen när man gått till nästa affär har dom sagt något helt annat. Man vet ju inte riktigt vad man ska tro på längre. Har ju målat en del nu o börjar samla på mig egna erfarenheter så jag kan ju säga att jag lär mig av mina misstag....

AndersS skrev:
När man väljer att lasera så är det för att man vill kunna se trädstrukturen inkluderat kvistar, men få en svag färgton ofta vitt för att få det lite ljusare. Vill man inte se kvistar så tycker jag att man bör använda täcklasyr om man vill behålla lite av trästrukturen. Kvistlacken ger en blank yta och då får du nyansskillnad mot den obehandlade delen med lasyren.
Jag vill ju att ådring o kvistar ska synas men inte att kvistarna ska "blöda". Så därför trodde jag att jag gjorde rätt när jag kvistlackade. Nu får jag väl slipa bort lacken o lasera o se hur länge det tar innan det är gula fläckar. Då får jag väl måla över eller mörklasera. Finns ju numera en lasyr som heter drivved eller nåt sånt som ska ge en snygg grå ton. Hmmm.... kanske skulle ha tagit den från början. Fast vitt är ju så snyggt!

Kanske är det kvistlacken som är av dålig kvalitet? Är det äkta schellack?

Annars kan jag hålla med om att det kanske inte behövs kvistlack när man laserar, har själv just laserat nylagda furugolv med äggoljetempera och då kvistlackade jag inte.

Det var Beckers kvistlack o den inhandlades i början av veckan. När du laserar med äggoljetempera vet du om kvistarna kommer att blöda så småningom eller förseglar temperan?

Lanfranconi skrev:
Det var Beckers kvistlack o den inhandlades i början av veckan. När du laserar med äggoljetempera vet du om kvistarna kommer att blöda så småningom eller förseglar temperan?
Inte äkta schellack alltså. Inte för att jag kan uttala mig om den exakta skillnaden men jag har blivit rekommenderad schellack...

Angående äggoljetemperan så har jag blivit rekommenderad av personer med lång erfarenhet att inte kvistlacka, eftersom kvistlacken ovillkorligen syns igenom - den täcker ju inte lika mycket som linoljefärg t ex. Jag vet inte än hur det kommer att bli senare, men det jag sett som målats med äggoljetempera utan att kvistlacka har sett fint ut! Jag får väl rapportera om något år eller så. :P

Jag har målat en del med linoljefärg dels på vårat gamla magasin som har knutar, foder o spröjs målade med linoljefärg o dels våra grythyttestolar som vi köpte obehandlade. Tycker det blir jättefint! Tempera har jag dock aldrig gett mig på men varit sugen på att testa. Får väl åka till Ovolin här i stan o prata med dom o höra vad dom har för tips för vitlaserat SKA jag ha!!! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.