Ludwig
Ludwig: Alcro servalack är en bra färg, men den slås lätt loss är min erfarenhet av den lacknaftebaserade. Den är liksom för hård på något vis, men det blir ett bra måleriresultat helt klart. Jag hade inte valt Servalack att slitas på i en trapp.
3 svar · 2,1k läst
E
Eirisch: OK, så det verkar vara kalkbruk som gäller. Men innan jag ger mig på den punkten undrar jag följande: Men vad händer om jag kör ca 2-3 lager grovspackel (inte finspackel) istället? Får jag då större risk för sprickor? Det totala spacklade djupet blir för det mesta ca 3-7mm. På något ställe uppåt 1cm. Jag gillar tanken på en färdig produkt att kladda på, och kan i så fall stå
6 svar · 5,7k läst
M
Mitt Lag: Någon som kan förklara skillnaderna ( förutom utseendet) på lasyr och täckfärg? Jag kommer att byta ut fjällpanelen på sommarstugan och funderar på att använda mig av lasyr när det är dags att måla. Vilket håller längst, vilket är billigast, vilket märke rekommenderas? Hur har ni valt och varför?
0 svar · 2,7k läst
K
Kurtivan: Har ni målat klart så prova att spraya med siliconspray där du tror att knarret uppstår
1 svar · 1,6k läst
K
Klicka: Går det inte lägga på ett till lager fast 90 grader mot det första. Då armerar den åt båda hållen kanske.
7 svar · 4,6k läst
Allert
Allert: Visst går det att använda tak eller väggfärg som grundfärg, den täcker ju inte lika bra som en grundfärg men i de flesta fall räcker det med en grundning och två färdigstrykningar. Så har jag gjort hemma, kört med en billig väggfärg (sadolin basic) för att mätta microlitväven och sedan Nordsjö Light & Space i två lager över. Blev kanonbra resultat. Det som spelar stor roll
8 svar · 17,7k läst
S
Styx: Den är faktiskt till salu om du är intresserad...
7 svar · 24,2k läst
L
lavin: Ovolin har börjat med en carl larsson serie, tror de säljer lösa pigment även till den
2 svar · 7,8k läst
M
MangePainter: Din jotun mur funkar fint till spisen:) Är det en silikat är det ännu bättre, blir inte så känsligt om du ska börja nyttja spisen. Men en öppen spis blir nog inte så het så som ovanstående skriver så kan du använda i princip vilken färg som helst.
3 svar · 4,0k läst
Misse
Misse: Det viktiga måste väl ändå vara att man håller sig till nyanser som passar ihop så att inte något ser "smutsvitt" ut?! Vi hade S0502-Y på lister etc i vårt gamla hus och även några väggar och jag uppfattade det som en varmt vit nyans. När vi flyttade valde vi S0500-N vilket jag personligen tycker passar oss och vårt "nya" hus bättre.
17 svar · 12,7k läst
S
Sodapanna: Roslagsmahogny är nog bra då det tränger in och skyddar trä hela vägen. Lack ger mest ett bra klimat för svamp då det stänger in fukten.
4 svar · 9,1k läst
K
KungAnka: Vissa listfogar i mitt gamla hus är limmade med vitlim. Inga sprickor på 40 år. Men det är nog betydligt bökigare än att sätta i byggfog, man måste vara mer nogrann med kapningen.
11 svar · 19,8k läst
Allert
Allert: Alla tillverkare har olika prisklasser på färgen, det går inte att jämföra olika märken mot varandra rakt av. Demidekk Optimal är Demidekks bästa färg har jag för mig. Så det beror ju på vilken Beckersfärg du jämför mot. Jag har bara koll på Nordsjö och Cuprinol och motsvarigheten till Demidekk Optimal är Nordsjö One eller Cuprinol Täckfärg.
2 svar · 4,8k läst
K
karla_star83: Tack för tipset!
2 svar · 1,5k läst
timmelstad
timmelstad: Efter att ha läst på lite gissar jag mig till att något spån ursprungligen målat med latexfärg, som om jag förstår det hela rätt ger en hinna, vilket borde vara den effekten man ser på flagorna som nu lossnar. Men frågan kvarstår då. Kan man skrapa loss färgen där den lossnar relativt lätt och sen "låsa fast" resten med en grundfärg för att sen måla över allt med en
1 svar · 3,0k läst
Consensus
Consensus: Jag har liknande bekymmer. Det största problemet som jag ser det är torkningen. Med normalt sommarväder så är virket aldrig tillräckligt torrt för att kunna målas. Hur gör ni då? Bygger tak över staketet?
11 svar · 10,4k läst
E
essends: För att jag bara läste frågan och inte läste svaren som redan kommit. Men mest troligt är tak och vägg målat med samma fabrikat om det gjorts samtidigt. Så bortse från mitt svar
5 svar · 1,4k läst
H
Helioz: Vill du vara helt säker på att inte få sprickor så är det kanske bättre att köra halvsynlig expansionsfog. Gör samma sak som på utsidan fast på insidan. Börja med bottningslist och fyll sedan upp med en högflexibel fogmassa av av MS-polymer / SMP som är övermålningsbar. Bredspackla sedan väggen men inte expansionsfogen och måla sedan över allt med en flexibel latexfärg för
4 svar · 11,6k läst
·
morsan
morsan: Eller sätta renoveringsgips :(
8 svar · 4,1k läst
P
Pheubus: Jag skulle rekommendera de oljor som är till för just bänkskivor (bänkeskiveolja). De består av kokt linolja, hartser och lite annat gott som ger ett fint resultat och är lättarbetade. Vissa kokta linoljor oxiderar alldeles för långsamt.
4 svar · 2,2k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: Till och med en klåpare som jag skulle fixa det där galant. Längsta tidsåtgången för mig skulle vara att gå ner i källaren och leta fram spackelhinken.
4 svar · 1,5k läst
·
G
gnuttisch: Körde på 95* 17. Själv monterade jag det med min skruvautomat för att jag är lat :)
7 svar · 16,4k läst
·
M
MangePainter: [citat] Är det en slät tapet bör det inte vara något problem, se till att inte slipa med för grovt sandpapper bara. Använd ett medium graderat spackel, komplittera med ett finare ovanpå om ytan inte blir till belåtenhet. Är det mycket släpljus från fönster etc kan du grunda spackelfläckarna för sej och sen rulla väggarna 2x.
6 svar · 5,0k läst
R
robsan: Jag har som du nog förstått heller aldrig testat med färdiggrundat. Om jag grundar själv så gör jag helst det innan montering, gärna ett varv täckfärg oxå. Så mina spikskallar har väldigt tunt med färg på sig men det är knappast något problem.
7 svar · 12,1k läst
F
Forbo: Hjälpte grannen att spackla lite under helgen...kan säga att det märks om spacklet har blivit dåligt...öppna och testa helt enkelt. Är det för torrt så märks..och har det fått frysa, så märks det med:-) Jag har däremot spackel av olika fabrikat som stått i iallafall 1,5 år utan att märkbart försämras..men det måste ha förvarats frostfritt och väl förslutet.
4 svar · 3,7k läst
Misse
Misse: Hos oss spacklade målaren och satte sedan upp microlit. Förmodligen tidskrävande men resultatet blev väldigt bra.
14 svar · 8,0k läst
·
K
klypert: Även om det inte är NCS kan de väl upp ge vilken kod och färgsystem den tillhör ? =) om jag kommer ihåg rätt så är väl ral någon typ av system som används en hel del. /RF
28 svar · 17,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: S-0500N är en riktigt vit färg som är svår att kombinera med andra vita färger eftersom andra vita färger kommer antingen att se grå, gula eller fula ut tillsammans med er vita färg.Personligen har jag lite svårt för en så pass vit färg, dels för att den kan upplevas alltför bländande vit, dels pga svårigheten att matcha med andra vita färger. Mitt förslag är att ni drar er åt
1 svar · 2,8k läst
Matti_75
Matti_75: Om man har en springa på 3mm och fyller den med latex som klarar 10% rörelse så kan det röra sig 0,3mm så därför spricker det. 3mm x 0,10=0,3mm.
5 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.