Hej.

Jag river just nu vårt kök och har bekymmer med de gamla putsväggarna som är armerade med vass och hönsnät/ståltråd. Bakom putsen/kalkbruket står en stabil trävägg som utan problem burit köket från ca 1988. Vissa delar av de väggar som jag nu vill ha platta är bara grovt putsade med bl.a. halvt inlagda elrör då då varit bakon skåp.

När kakel och vissa skåp tas ner rasar putsen av. Den är mycket porös och är svår att rädda där den "rubbats". Putsen rasar ner även när föremål (konsoler och annat) bara klistrat sig fast i väggfärgen och man drar loss dem.

se länk:
http://dl.dropbox.com/u/1022606/Lägenhetsrenovering/puts.JPG

Främst är jag mån om en återställd jämn yta på kaklets gamla plats, eftersom det ännu en gång ska dit kakel, samt på ett ställe där vi ska ha jämn fin vägg för matplats. Hur det ser ut bakom skåpen för övrigt struntar jag i.

Jag tror att mycket el kommer kunna dras i och ovan köksskåpen och inte behöva fräsas in i väggar mer än på något enstaka ställe.

Jag väljer nu mellan följande alternativ och undrar vad ni rekommenderar.

1. Reparera skador med gipsbruk eller kalkbruk och efter bästa förmåga få det plats. Jag har hört talas både om primer och avslutande färger för att försäkra bra resultat?
Jag måste komplettera arbetet med att jämna av de ovan beskrivna "grova" ytorna som för ögat ser sneda ut. Här är jag orolig att jag inte kommer få det tillräckligt platt eller få bra fäste mot den gamla vassen/bruket.

2. Reparera skador genom att på de största ställena (vid gammalt kakel) helt ersätta puts, vass och ståltråd med lämplig skiva av lagom tjocklek för att garantera slätt resultat. Det får då spacklas med lämpligt material. Om jag ändå måste lägga bruk på yttersta biten ser jag ingen klar fördel mot alternativ 1.

3. Täcka kökets båda längsgående väggar med gips (tjockare än renoveringsgips) Båda väggarna är ca L3,3 H2,7. Detta kan kännas onödigt då väldigt mycket senare ska täckas med skåp, men jag slipper problemet med rasande bruk vid kommande ingrepp.

PS. Det är inte något alternativ att regla, då köket redan är mycket smalt. Det är inte heller något alternativ att riva ner all puts. För smutsigt, och jag tror inte väggen bakom är rakare än putsen.

tacksam för lite tips. Jag ska börja åtgärda detta om ca en vecka.

Det där putsar du till på någon timme... Inga problem att få det jämt. Du har ju de omgivande väggarna (bredvid skadorna) att vila ev. avdragsbräda mot. Men det ser ut att vara så små ytor att du förmodligen bara skulle kunna nöja dig med att jämna av med en rivbräda.

Blöt och slamma den gamla (omgivande) putsen ordentligt innan du börjar. Annars finns det risk att den nya putsen torkar för snabbt och bildar sprickor samt får sämre fäste.

Primer bör du lägga på innan du kaklar.

Redigerat:
Ok, du får det att låta rätt.

Föreslår du gips eller kalkbruk?
Hur dammfritt bör det vara vid start och hur ser jag till att kolla in väl mellan vassen?

Vad menar du med slamma?

//Erik

Komma in mellan vassen menade jag såklart

Det är lätt. Jag putsade själv för första gången för några veckor sedan. Mycket enklare än vad jag trodde. Lite kladdigt i början innan man fick in tekniken.

Jag använde kalkbruk eftersom det var sådan puts som satt på väggarna tidigare.

Dammfritt behöver det inte vara, men allt löst bör ju avlägsnas. Tar man inte bort allt löst får man ju naturligtvis problem med vidhäftningen. Men om det skulle råka ligga kvar några sandkorn gör nog inte så mycket.

När du putsar "slänger du på" bruket, så det bör inte vara några problem att komma in mellan nätet och vassen.

Med slammning menar jag att man blandar en mycket lös välling av putsbruk och vatten och "målar" på den förvattnade ytan.

Här har du en beskrivning på hur man putsar. Den hjälpte mig mycket:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5254

OK, så det verkar vara kalkbruk som gäller.

Men innan jag ger mig på den punkten undrar jag följande:
Men vad händer om jag kör ca 2-3 lager grovspackel (inte finspackel) istället? Får jag då större risk för sprickor?
Det totala spacklade djupet blir för det mesta ca 3-7mm. På något ställe uppåt 1cm.
Jag gillar tanken på en färdig produkt att kladda på, och kan i så fall stå ut med att jobba i flera lager.

Oavsett spackelmetod ska ju stora delar av väggarna sedan bredspacklas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.