Färg, Måla & Tapetsera
thomas33: Förekom på 80-talet. Tapet med träflisor som sen skulle målas för att "smidigt" få grov struktur på väggarna.
lavin: Vi var inne på brukspecialiten och herrn där sa en mm per dag, vi har kört en tunnputs i taket med hydrauliskt från finja och där rekommenderade han att vi väntade en vecka för att vara säkra. vi bestämde oss för kalkfärg men det ska vara samma väntetider som jag förstod det.
Lasse676: Hallå! någon måste väl ha köpt och satt upp en duk från Hornbach!
AndersS: Köp den "blå" maskeringstejpen som rekommenderas till fönster så kan du låta den sitta kvar, den ger även skapare kanter och minimalt med undersugning. Sedan är det viktigt att du drar loss den försiktigt i 90 graders vinkel så släpper den fint utan risk för att du fläker loss färg/tapet där du målat. Brukar handla 50m rulle i "riktig" färgbutik. Jag jämförde med liknande på
soeren98: Söker någon leverantör eller tillverkare av lågtryckspruta en spruta att ha på rygg (med pumparm på sidan) med mycket ett långt, lätt, skarvbara tex aluminiumrör för att tvätta husfasad. Vill slippa bygga ställning.
flouee: Hej! Vi ska ha ett IKEA-kök med deras vita Applåd som lucka, som enligt detta forum har färgkod 0500N. Väggarna i köket ska vara vita. Vi hade tänkt måla med Nordsjövit eftersom vi har den i hall och vardagsrum. Där valde vi denna för att snickerier (+ fabriksmålade dörrar etc) inte skulle se gula ut, men frågan är hur vi ska tänka i köket. Kök och vardagsrum ligger i anslutning
lavin: Vi hade samma sak (se tråd inne på byggnadsvård) men det var inga problem att ta ner spacklet, limfärgen under gör att det släppte. Målaren tyckte att vi bara behövde laga sprickor med spackel, och sen bredspackla, men nu skrapade vi bort all latexfärg och spacklet i sprickorna och håller på att tvätta. Men vi ska inte köra modern färg, lite för hårt för kalkputsen som blir
gafsan: Snyggt jobbat! Ska själv ta nya tag med ett bord där jag har en envis mörk fläck.
thomasx: Hmm, insåg just att lite riktig reklamfolie från typ systemtext antagligen skulle funka fint, den lär ju vara UV-stabil.
Anna_H: [citat] Jag frågar i färgaffärn ;-)
Joco_: Det är hög tid att måla taksprånget som stått utan färg en längre tid, frågan är bara vilken färg jag ska välja :confused: Nuläge: Trärent taksprång (spånt) Svarta vindskivor Mörkbrun panel, gult runt fönster och gula fönsterluckor Vi har tänkt att måla om och byta färg nästa år och då ha en grå kulör på panelen och en mörkare grå runt fönster och på
Liselotte78: Hej! Håller på att renovera vår tvättstuga, som hade en gammal vinyltapet och även någon slags badrumstapet bakom själva diskhon. Vinyltapeten kommer av ganska lätt, och badrumstapeten var jättelätt att dra av. Under den sitter dock ett mycket klibbigt tapetklister kbar. Vissa delar kommer av ganska lätt, men för det mesta kommer bara små små klibbiga bitar loss och det känns som
MagnusSt: Ett alternativ kan ju vara att gå till färgaffären, förklara problemet, be de ta fram en lösning till dig där de beskriver hur du ska göra med just deras produkter. Sen berättar du här hur du gjorde:)
Stefan N: Låter som du har ett grängat tak och då om du bara vill måla så rekomenderas Alcro Milltex Lätt Takfärg. Att spackla hela taket är ingen jätterolig sysselsättning. http://alcro.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Alcro/media/G2Instance/PDF/G2In_10_0064_16.pdf
Per62: Ok, tackar! Hade helst hoppas slippa detta, men det kanske dock är nödvändigt. :o Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Anna_H: Jag hade nog testat spraylim , sedan strö ut guldpulvret och försiktigt pensla av överskottet när det torkat?
Jens_H: Kör Herdins Helvita två gånger så får du bra täckning. Dock kommer kvistarna att synas.
Jens_H: Lättspackek, är det medium du menar då? Skillnaden är att ett mediumgraderat lättspackel brukar användas till skivskarvar. Då spacklar man med det hela tiden. Vissa föredrar att spackla med grovspackel en gång och sedan finspackel. Bägge alternativen fungerar fullgott. Jag brukar använda finspackel till att fylla igen spik och skruvhål eftersom den inte suger lika mycket färg som
Jens_H: Tinova VX är inte förbjuden utan endast utgången ur sortimentet. Den nya produkten heter Tinova VX+. Det är en utveckling av den gamla VX. Det som är förbättrat är att torktiden har blivit 8 tinnar istället för 16 timmar. Har ni tidigare målat med VX kan ni utan några som helst problem fortsätta med VX+. Enda skillnaden är som sagt torktiden.
henrik79: På övriga inredningen... Det var fullt ös på sprutan men ingen besvärlig dimma som jag befarade.
MangePainter: Vattenbaserad fönsterfärg typ alcros föredrar jag själv:), har även strykt utemöblerna och den är verkligen slitstark.
thomas33: Du måste grunda aluminiumplåten riktigt, innan du målar. Annars flagnar färgen av efter en tid! Sikkens Washprimer CR fungerar bra, men är svindyr. Behövs dock bara ett väldigt tunt lager för att färgen sen skall fastna ordentligt.
Micke59: Jag har sett när de sprutmålade ett hus, en gick före och sprutade panelen och en gick efter med pensel och jämnade till? Men det var en "riktig" spruta som de använde, ingen leksaksspruta som den jag lackat bildelar med....
morsan: Eftersom TS anser att han fått svar på sin fråga stänger jag tråden morsan/moderator
byggmamman: Hej! Skall måla eller möjligen tapetsera ett vardagsrum med takkupa, snedtak o en massa vinklar. Tänkte det kunde vara litet billigare att måla och skulle ändå valt en enfärgad tapet. Vi har blivit föreslagna att lägga eco:s fiberduk under. Blir det finare slutresultat? Det är inte en tjockare duk som jämnar ut särskilt mkt ojämnheter utan den tunna. Jag kan tänka mig att göra