Färg, Måla & Tapetsera
Odi: Det som skedde mig var egentligen ett misstag... . Var inne hos färgaffären för längesedan och bestämde vilken vit kulör jag skulle ha. Detta skulle sedan lämnas till målaren. Förra veckan då målaren skulle börja var jag av en slump på plats på bygget. Han hade bara kommit till spacklingen och frågade mig vilken färg det var jag skulle ha. Jag sa att det har färgaffären
tobbe72: Tre-stjärne är en utmärkt färg till ändamålet,kvänum kök använder sig bla.av den,lite"rinnig"dock så stryk tunnt.
cecar33: Det är nog bara att leva med det. Om taket inte är nytt utan endast målat på gammalt tak. Men det kan bero på att du kanske målat med vattenburen färg utan att grunda med en oljefärg alltså tillfört mycket fukt till trät. Det går givetvis att mjukfoga men risken är om trät rör sig mycket med luftfuktigheten så kommer fogen att tryckas ut eller spricka och färgen spricker i alla
saturnus: Det är som med mäniskor, en del går omkring i röda strumpor, blå kappa och en ljusgrön halsduk. När det gäller hus, finns där några givna kulörer, t ex taket och fönstern, sedan tillkommer omgivningen med växter och kanske den röda Ferrarin. Själv håller jag mig ganska neutral, när det gäller färgsättning av hus, då det finns så otroligt många färgsättningar, som
kati: Hej! Jag har rivit alla tapeter hemma och fann två väggar av gips med nån tjock kartong över som sitter väldigt fast. Har googlat och tror att det heter kartonggips. Jag undrar hur jag ska göra med dom väggarna om jag vill måla eller tapetsera. Kan man spackla över kartongen för att få ett jämt underlag? Vilken sorts spackel i sånafall? Väggarna delar upp mitt rum och grannens
MMR: Jag har nog provat varenda av ovanstående metod hemma, och vill du ha det absolut bästa resultatet så vill jag påstå att riva ner alla tapeter, slipa, spackla, målarväv (microlit) samt måla ger det bästa resultatet och man vet att allt är bra gjort från grunden, ingen risk att det släpper och man kan i framtiden måla över eller tapetsera utanpå med gott samvete. Detta är
Annkina: Så här ser det ut när jag tagit bort lite på ena väggen. Ska jag ta bort den understa bruna eller kan jag låta det vara kvar och tapetsera direkt på? Givetvis får jag spackla igen där det betongen kommer fram. De 5 lagrena tapet släpper rätt ok, med hjälp av vatten i spruta, men det bruna pappret sitter hårdare. [bild]
KungAnka: Nä, den härdar på nån dag eller två. Om man har en stor pöl på t.ex en bänkskiva kan det bli för tjockt så att bara ytan härdar, men tar du på lite lagom går det ganska fort.
13th Marine: Bra "genomgång" :thumbup:, ska snart genomföra samma manöver :rolleyes:
ivo: Jag tror att det blir enklare att stryka gipskanterna.
Love: När jag nyligen rev ner ett par lager tapet i vår källare, fick jag tipset av min färghandlare att använda en helmatt väggfärg istället (i mitt fall alcro Kashmir). Nu har inte vår källare några som helst tendenser att bli fuktig (ens efter 50 år med papperstapet ovanpå vinyltapet), så det är möjligt att det inte fungerar lika bra i ditt fall. Han så i alla fall att
Stefan N: Jag har lite liknande problem. Jag håller på att renovera ett gipstak på övervåningen där det är lite sprickor i skarvarna men jag kommer köra microlit över hela, tycker det känns bäst.
strevert: Finns slip med anslutning till grovdammsugare. Dammar minimalt om man inte är för snabb. från luren
nybyggd: jag har målat mitt hus med först oljegrund ( ej utspädd med lacknafta) sen becker akrylat. har hållt kanon i 11 år
Anders 1920-tal: Så om jag tar bort dem nu, spacklar och gör iordning köket så kan jag sätta upp listerna för att sedan måla allt?
Helen mT&S: Trodde nästan det. Bara att börja slipa. Jag ska måla med färgspruta. Tack
Petronille: Äggoljetempera förstås! Går att äta om man inte har något gifitg pigment i!
cederbusch: Det går att köpa en diamantskiva på tex Biltema och sätta i rondellen. Är lite trixigare att slipa av så det blir slätt kanske, men å andra sidan ska du säkert flyta eller kakla golvet så då gör det ju inget. Du skriver att putsen faller ner. Då är det nog enklast att bila bort putsen helt enkelt och sen putsa om eller göra som jag gjorde: jag spacklade på lagningsmassa och
Andreas12345: Jag fick slut på gipsskivor när det bara fattades ca 1/3 skiva, så jag knatade ut och hittade en lagom bit i en container. Problemet är nu att den är gulnad och när jag kollar på nätet står det bara att gulnade skivor ska grundas, det pratas om ligninutfällning. Kan jag måla den gulnade skivan med vanlig färg eller kommer färgen trilla av?
Darth Peter: Först blästrar du den. Sen glödga den. Sen pulverlacka. Aluminium kräver att glödgas för att inte börja vittra. Lättast är att ta kontakt med någon som har utrustning för detta.
muan: Hej Vi ska renovera badrummet å har lite funderingar på att köpa en purmo tinos v radiator. Får att få den ännu snyggare undrar jag om man skulle kunna måla om den med någon elementfärg som man blandar sand i för att få sån kornig naturyta. Vad tror ni om detta. Skulle det kunna funka eller är jag helt ute å cyklar?
junie: Det är dags för ommålning av huset och vi är ute efter en grön kulör men lyckas inte hitta rätt i färgdjungeln. Börjar kännas hopplöst nu... :( Är därför mycket tacksam för tips och förslag på färger som går åt det gröna-beiga-grå hållet (inte för mörk). Bilder och ncs-koder tas mer än gärna emot ;)
jonas_a: Tack för alla svar! Det verkar som om träskivan under väven har svällt av den tidigare fuktskadan, så det är nog inte bara att limma tillbaka väven
Jag funderar på att sätta upp MDF-panelskivor i hela taket och på så vis täcka skadan. Kan man ha panelskivor ovanför badkaret/duschen med tanke på vattenånga mm?
AndersS: Håller med tidigare inlägg. Färgen på en fasad/foder är enkelt att byta, det är andra saker som påverkar mera t.ex. hur man planerat ytan invändigt, val av material i badrum/kök, etc, som är betydligt svårare och mycket mera kostsamt att byta men lite nya tapeter i egen stil är enkelt. Jag själv skulle t.ex. även uppskatta träfönster som är underhållsfria med aluminium på
ovean: Du har säkert rätt, men jag försöker komma undan att behöva kvistlacka flera gånger och sedan måla med en annan färg. Har ringt till de företag som säljer dessa produkter och de menar att detta ska räcka. Därför var jag intresserad om det var några som har använt färgerna Herdins Tak- och Pannelvitt, Jotun kvist –och spärrgrundning eller B-I-N kvist – Isoleringsgrund.
Stefan o Anna: Halvblank är nog bra, det blir ju lite dammigt annars som du säger. Men det blir nog bara en kulör rakt över, det är närmare 170kvm väggyta så det blir en jä***a massa maskering annars.
21:an: @lekblom: Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte vet...
Alfredo: [citat] Ha, Ha... En hel domän om kvistlack. Internet upphör aldrig att förvåna... :thumbup: Hur som helst, tack för infon, nu vet vi!
MangePainter: Slipa bort så mycket lack som möjligt, Det lönar sej i slutändan då färgen fär bättre fäste, och inte blir lika känslig för i-slag mm.