Håller på att planera för vår köksrenovering (blir snart galen på allt som man måste ta ställning till- drömmer om husbyggande och diverse val som måste göras trots att vi "bara" skall renovera köket) och nu har turen kommit till att fundera på färgen som köket skall ha. Vi bor i ett 20-tals hus där vi bevarat lister, spegeldörrar etc men vi har i övrigt inget intresse av att enbart använda "tidstypiska" fäger och har valt S-0500N på alla väggar. Frågan är nu om köket skall ha samma färg eller om vi skall satsa på en nyans åt det gråa hållet som bryter av lite lite eller om vi helt enkelt skall välja ljusgrått? Är det någon som har tips på vilka NCS-koder som kan vara lämpliga att titta på i så fall?

Kan tillägga att vi tittar på kök med "utanpåliggande" stommar (hoppas ni förstår vad jag menar), släta luckor, bänkskiva i svart granit (om vitt kök) eller kanske en vit bänkskiva (om ljusgrått kök) och sedan kommer vi att ha helintegrerade vitvaror i den mån det går men det som måste synas kommer att vara i rostfritt (och det kommer även handtagen att vara i).

Hemmakatten
S-0500N är en riktigt vit färg som är svår att kombinera med andra vita färger eftersom andra vita färger kommer antingen att se grå, gula eller fula ut tillsammans med er vita färg.Personligen har jag lite svårt för en så pass vit färg, dels för att den kan upplevas alltför bländande vit, dels pga svårigheten att matcha med andra vita färger.

Mitt förslag är att ni drar er åt det ljusgrå hållet. Jag är inget bra på just detta med färgkombinationer men be att få tittapå ett färgprov på t.ex. NCS 1002Y. Den har mer svart i sig, 10, och lite gult 02Y för att mjuka upp intrycket. Men gå till en bra färghandel och testa olika kombinationer med deras färgstickor och prova gärna i dagsljus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.