Efter att ha läst på lite gissar jag mig till att något spån ursprungligen målat med latexfärg, som om jag förstår det hela rätt ger en hinna, vilket borde vara den effekten man ser på flagorna som nu lossnar.
Men frågan kvarstår då. Kan man skrapa loss färgen där den lossnar relativt lätt och sen "låsa fast" resten med en grundfärg för att sen måla över allt med en akrylfärg?