Färg, Måla & Tapetsera
Tiger79: Har gipsat vardagsrums taket och ska snart börja spackla kortskarvarna. Ska man använda vanligt spackel eller är det en fördel att använda gipsputs? MVH
jarlh: Jag håller på att måla hemma, vitt (helmatt) på existerande glasfiberväv. Nu när jag nästan är klar ser jag ju att runtom elementen ser det trist ut - där har jag ju inte målat och det sitter inte heller någon glasfiberväv där. Det är alltså området mellan golv och fönster, där elementet sitter, jag menar. Vilken sorts färg ska man ha där? Den halvblanka som blev över från
Stefan N: Då ska man sätta hörnplåt också som man skruvar i annars spricker det lika mycket som innan.
pbengtsson: Du har helt rätt att en duktig målare gör jobbet snabbare, speciellt spacklingen är de riktigt duktiga på. Min målare tog jag in på rekomendation och lät han gå löpande, det gjorde att om jag hade tid kunde jag hjälpa till och få ner priset ytterligare. Just måleri ser jag ingen vinst i att ta in fastpris på då jag tycker risken är liten för lurendrejeri, det går inte mycket
SBH: för den är just färdig blandad med rätt mängd vatten i. det som kan ske är att man förstör spacklet. vill du lösare spackel finns ju fin och remsspackel. men egentligen skall du göra som du tycker funkar. kan ju inte bestämma va du ska göra
Anna_H: Att få bort den oranga färgen och det alldeles för varma ljuset från obehandlad furu är ett underbart lyft för alla furupaneler. Svarta tapeter ger ingen varm känsla, men vi har använt mörkt röd och mörkt grön, ungefär som "New England-färgerna, fast med en matchande grön istället för blå och inga stjärnor. En varm grå färg är också snyggt mot de vita panelerna, det har vi
MangePainter: 2x bredspackling, 2 timmar per spackling som max för en någorlunda hyfsad målare
FruEkorre: På "riktig" betong kan det säkert fungera att spackla direkt på väggen men har man lättbetong (Ytong) så gör man nog bäst i att sätta någonslags slät tunn väv. Lättbetong är väldigt sprött i ytan och om du bara slår i en spik riskerar du få loss en liten bit, med väv hålls ytan ihop och du slipper obehagliga överraskningar.
gaia: Jag tror att om du tar bort tapeter med hjälp av vatten/ ånga så löser du upp den inrökta smutsen som är vattenlöslig och förflyttar sej djupare in i väggen. Fläckar kommer igen när du målar ytan med vattenbaserat färg. Missfärgningen blir kanske inte lika intensivt som det var i början men kan synas på vita /ljusa kulörer. Det är inget jag har testat själv och bara gissar ....
nemlan: Om de första strykningarna blev fina så tror jag inte på att du har problem med verktygen. Mellanslipa en gång till så att ytan blir finare (tänk på den fotograferas av nästa skikt färg). Försök att lägga på färgen jämnt med ett litet antal strykningar och gå inte tillbaka och pensla i våt färg, förutom om det börjar rinna - då slätar du försiktigt ut det drabbade området.
SBH: nepp inget späda med vatten. en yrkesmålare gjorde detta. blev lite förvånad själv. tänk på spackel åldras. du känner det på lukten och om det är hårt
norrbottenstorpet: Att hålla en större spackelspade mot den kant man ska måla emot brukar fungera. Man måste dock nästan säkert arbeta med en trasa och rengöra spackeln hela tiden. Men det är klart, är det mycket runda former blir det svårt.
Stefan N: Det finns ju hörnlister i trä (vitmålade) som passar sig bra att sätta i efterhand utan att målas in. Annars så sätter du hörnlist i metall och spacklar ut som vanligt.
MangePainter: Har ni fuktmätt vid fläckarna? r det torrt så är det troligtvis bara fläckar efter föregående fuktskador, grundmåla dessa med en lämplig spärrfärg (finns en uppsjö olika).
nemlan: Sorry, du har helt rätt Forbo. Jag har kommit att tänka på microlit som synonymt med renoveringsduk eftersom det oftast är vad som egentligen efterfrågas :)
pillan71: Upptäckte att bården ligger ovanpå strukturtapeten, så jag testar att ta bort bården och sedan målar jag allt ihopa.
eviljava: Om jag får ge mig på en gissning kan dina problem med karmen bero på friskluftsventilen? Kall luft kommer in och sjunker ner mot karmen vilket kyler ner denna. Varm fuktig luft alstras i dusch/bad och kondenserar på den kalla karmen. Det spelar nog ingen roll vilken färg du använder. Förändrar du inte dessa förutsättningar kommer detta att inträffa igen och igen...
peder77: Varför inte riva ned vävtapeten istället för att måla direkt på?
gafsan: Felstavat! Nuretanolja från Nordsjö/Sadolin ska det vara. såg inte uppdateringen ovan.
Johnny_: Okej Ja då va de rätt, den målaren jag valde har nu har spacklat skarvarna mellan de olika borderna av fiberduken i alla fall. Den andra målaren anlitades inte och det verkar ju tur. Tack för infon.
MangePainter: Servalacen funkar fint, likaså fönsterfärgen. Alcros elementfärg blir även väldigt tålig och är den jag brukar använda, men alla funkar fint, låt det dock torka ca 1 vecka innan du ställer på ngt.
Johan Gunverth: Rent instinktivt känns det dumt att plasta igen (primern är garanterat en plastdispersion) innan silikatfärg. Riktig silikatfärg består av pigment och vattenglas (natriumsilikat) och färster bara på ren betong, puts eller glas. Natriumsilikaten "packar" sig i porerna och bygger därmed upp en förankring som i princip förenar färgen med putsen. Silikatprimer (vattenglas + vatten) känns
Johnny_: Hej Jag tror du ska slipa bort gammal färg om den är lös och sen använda lasyr om man ska se igenom, men jag är ingen målare. Jag har samma projekt och jag vill undvika att glas osv. fastnar i botten på skåpen om de står länge... Därför är jag på jakt efter en bra lackfärg, nån som har något tips?
JPW: Här finns ett tips för att laga hål i gipsskivor med hjälp av förklistrad glasfiberremsa, iofs kanske mest lämpligt för mindre hål: http://www.finehomebuilding.com/item/12473/nifty-drywall-patch
Henri: [citat] Kanske avsågs här dubbelhäftande?
Örby Villastad: Att sätta ny skiva över är inget alternativ dock, hela idén med konstrruktionen bygger på att kylskåpet skall vara helt dolt och inbyggt i väggen utan minsta lilla skarv. Trycker jag på en ny skiva kommer jag att få skarvar....
JennieochJohan: yes, det var den tapeten. Tack så jätte mycket för hjälpen :) uppskattas verkligen
essends: Det blir hållbarare helt klart, nu vet jag inte men antar att båda är vattenburna och att panellacken är ca glan 20 så det bör inte vara några problem