Vi håller på att totalrenovera vardagsrummet.
Hydrde in en hantverkare som satt reglar och panel i taket samt fixade ett fyrkantigt valv in till rummet. Detta jobb blev bra..

När jag sa att planen var att måla väggarna som vi hade bredspacklat kollade han på det jobbet och avrådde från målning då spacklet hade små tunna sprickor på en del ställen(förmodligen betongen under som hade sprickor)
Han tyckte att tapetsera skulle bli bättre.

Jag köpte tapet och han skulle även fixa detta kom vi överens om. När jag kom hem visar det sig att han inte är lika bra på att tapetsera som han sa.
Han har lagt tapeten omlott(förmodligen för att spacklet var grön och risk för att detta syns mellan tapet kanterna inte skulle finnas)
Stod inget på tapeten vi köpte att den skulle vara omlott(Easy-up, vit enfärgad tapet)

Omlottläggningen syns ordenligt och han har "lappad ihop" efter en våd som slutatde precis innan ett dörrfoder som inte var helt rakt. Satt en tunn tapetremsa där som syns tydligt.

Vad ska vi göra? Slipa ner tapeten där han lagt omlott, spackla och sen måla på tapeten? Vad jag ser är det inga bubblor i tapeten iaf vilket gör den till ett bra underlagg för målning?

Att sätta våderna med överlapp är nog att betrakta som standard, i alla fall har det varit det förr, sen går det att sätta kant i kant också men det gör man sällan om inte mönsterpassning kräver det - eftersom det är en enfärgad tapet så skulle jag säga att överlapp är bäst. Sätter du våderna kant i kant får du lätt problem med glipor när huset rör sig, särskilt om tapeten är vit så skulle det synas. Så jag tror inte han har gjort fel..

Vill du måla över tapeterna, använd en tapethyvel (liten hållare för rakblad) och skär av den delen av tapeten som ligger omlott. Sen kan du dra lätt över skarven med ett fint sandpapper. Du ska inte behöva slipa eller spackla något.

Det kan bubbla lite när du målar och tapeten blir uppblött av färgen, men det brukar sträcka ut sig igen direkt när det torkat.

Är det Easy-up tapeter (non woven) som TS skriver så ska de inte sättas med överlapp och jag har all förståelse att det inte blev särskilt snyggt. Jag tapetserade halva nedervåningen när vi byggde huset för fyra år sedan med easy-up tapeter (kant i kant) och det har aldrig varit några problem med springor eller liknande. Vi målade nyss över allt istället och det finns inte ett spår av några tapetkanter och det behövdes ingen spackling alls. Så jag tycker ni kan kräva av hantverkaren att han fixar skarvarna och så målar ni sen bara över eländet istället.

Eftersom easy-up tapeter är dimensionsstabila så behåller de sin form även när de är fuktiga av limmet och krymper inte när de torkar så det robbanonline pratar om är "gammeldags" papperstapeter som man oftast sätter med överlapp.

Har samma erfarenheter som mr_bygg. dvs. ska inte sättas med överlapp. Vi har i princip bara satt easy up, kant i kant, och till stora delar enfärgad. Inte ett spår av skarvar eller gilpor.

Easy up sättes kant i kant, det bör inte vara några problem att skala av skarvarna spackla ut dom och sen måla:) När färgen kommar på ser du om han har limmat ordentligt;)

MangePainter skrev:
Easy up sättes kant i kant, det bör inte vara några problem att skala av skarvarna spackla ut dom och sen måla:) När färgen kommar på ser du om han har limmat ordentligt;)
Mjaa.. du kommer får skillnad i yta om du slipar och målar över sen.. Färgen suger olika och ytan blir aldrig densamma. Beroende på färg så kommer det se allt från ganska OK ut till förj**ligt om du frågar mig.

Bricco skrev:
Mjaa.. du kommer får skillnad i yta om du slipar och målar över sen.. Färgen suger olika och ytan blir aldrig densamma. Beroende på färg så kommer det se allt från ganska OK ut till förj**ligt om du frågar mig.
Är det en slät tapet bör det inte vara något problem, se till att inte slipa med för grovt sandpapper bara.
Använd ett medium graderat spackel, komplittera med ett finare ovanpå om ytan inte blir till belåtenhet.
Är det mycket släpljus från fönster etc kan du grunda spackelfläckarna för sej och sen rulla väggarna 2x.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.