Jag behöver bra och billiga tips på hur jag "blir av med" (det vill säga döljer) en strukturtapet. Det tips jag har fått är att införskaffa målarfilt eller microlit. Eftersom det inte endast är skarvar och liknande som ska döljas utan väggarna i ett helt rum så undrar jag om det är tidskrävande och jobbigt att sätta målarfilt över alla väggar? Finns det några andra tips på hur jag ska bli av med strukturtapeten? Jag tänker _inte_ börja riva ner den från väggarna eftersom jag vet från tidigare erfarenhet hur svårt det är att bli av med den. Så är målarfilt det bästa och enklaste tipset?
 
Microlit (och väv) så kommer nog underlaget synas.
Vad du söker efter är renoveringstapet.
 
Jag slipade bort strukturen med min bosch pex400 använde väldigt finkorniga slippapper.

Plockade bort dammuppsamlaren och satte dit en slang som jag kopplade till grovdammsugaren,helt dammfri slipning.
Tog väl kanske ett par timmar att slipa c:a 20-25kvm.
 
->mattzon Intressant, jag har aldrig tänkt på att man kan göra så. Kanske vore något när vi väl tar itu med köket här ...
Vad var det för typ av strukturtapet du hade?
 
gadu^ skrev:
Microlit (och väv) så kommer nog underlaget synas.
Vad du söker efter är renoveringstapet.
Ok! Är det ungefär samma tillvägagångssätt som att sätta upp vanlig tapet?
 
mattzon skrev:
Jag slipade bort strukturen med min bosch pex400 använde väldigt finkorniga slippapper.Plockade bort dammuppsamlaren och satte dit en slang som jag kopplade till grovdammsugaren,helt dammfri slipning.Tog väl kanske ett par timmar att slipa c:a 20-25kvm.
Hmmm... ja, det kan ju också vara ett sätt. Jag vill helst göra ett så lätt jobb som möjligt. Är tyvärr ingen händig människa.
 
Byggelibygg skrev:
Ok! Är det ungefär samma tillvägagångssätt som att sätta upp vanlig tapet?
Jopp. Vissa hävdar att man skall använda lim för våtrum, men det har jag aldrig gjort så jag vågar inte uttala mig om det är bättre. Det är ju dock starkare. I övrigt samma som att tapetsera easy-up.
 
Modig skrev:
->mattzon Intressant, jag har aldrig tänkt på att man kan göra så. Kanske vore något när vi väl tar itu med köket här ...
Vad var det för typ av strukturtapet du hade?
är inte nån expert på tapeter direkt så ja skickar med en bild på väggen där varmvattenröret sitter,kom inte åt med maskinen så det blir att handslipa lite.
 
  • IMG_1494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gadu^ skrev:
Jopp. Vissa hävdar att man skall använda lim för våtrum, men det har jag aldrig gjort så jag vågar inte uttala mig om det är bättre. Det är ju dock starkare. I övrigt samma som att tapetsera easy-up.
När jag letar på nätet så hittar jag inget som heter "renoveringstapet", finns det något annat namn som denna tapet går under?
 
Easy-cover och problemlösaren är dem jag vet.

Satte problemlösaren i vardagsrummet som vi målade,blev riktigt bra.
 
Redigerat:
mattzon skrev:
Easy-cover och problemlösaren är dem jag vet.
Så heter de ja :)
 
Ok! Då vet jag vad jag ska leta efter. Tack för tipsen!
 
mattzon skrev:
är inte nån expert på tapeter direkt så ja skickar med en bild på väggen där varmvattenröret sitter,kom inte åt med maskinen så det blir att handslipa lite.
Jag är inte heller någon expert:D Såvitt jag kan se hade du i alla fall tapet med sådanadär "bubblor" av plast, gummi eller vad det nu kan vara? Vi har någon form av väv, så jag undrar om det skulle gå lika smidigt här ... Men vi har ju inte något att förlora på att testa.
 
Modig skrev:
Jag är inte heller någon expert:D Såvitt jag kan se hade du i alla fall tapet med sådanadär "bubblor" av plast, gummi eller vad det nu kan vara? Vi har någon form av väv, så jag undrar om det skulle gå lika smidigt här ... Men vi har ju inte något att förlora på att testa.
Bara att testa:)
 
Hos oss spacklade målaren och satte sedan upp microlit. Förmodligen tidskrävande men resultatet blev väldigt bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.