Hej!

Jag har dragit igång med att riva ner gamla övermålade tapeter i gillestugan. Allt skall bredspacklas.
Jag har för tillfället färdigställt ena långsidan.

När jag igår började riva ner tapeten på den långsida som ligger ut mot tomten med fönster, upptäckte jag en rejäl glipa mellan betongplattorna. Går från golv till tak och är ca 1.5cm bred. På utsidan är skiten fogad med någon grå massa. På insidan har man petat in en skumplast remsa (liknar sånt material man gör rörisolering och knäskydd av) som för tillfället befinner sig ca 3 cm in i springan och jag skulle förmodligen kunna peta in den ända till baksidan av utsidans fogmassa ca 20cm in. Detta har man då spacklat med typ lättspackel eller liknande (antagligen runt 70-talet) Tapeten som suttit över har spruckit och spacklet går petar man utan några problem rätt in i väggen. Jäkligt poröst. Inte bara tapeten som spruckit utan hela längan spackel i sprinan har släppt från ena sidan.

När jag nu tar mig tid att bredspackla hela rummet är jag inte så sugen på att det ska spricka upp igen och söker därför råd om möjliga lösningar.

Jag funderade själv på att slå in en 15x15 furulist jag har liggande och spackla över. Då försvinner risken för att nån ska kunna trycka in spacklet i väggen igen. Men sedan är frågan om det är lämpligt.
Men det är jäkligt svårt att fylla ut hela hålet då springan är ca 2800x200x15. Frågan är om detta kommer lösa frågan om huruvida det uppstår sprickor eller ej. Detta fick mig att tänka på målarremsa. Är det några problem med att sätta upp det på betong. Kanske använda mig av bägge lösningarna?

Hjälp uppskattas! Bifogar även bild

• SAM_0535.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort på följande:
Töm sprickan på allt gammalt material, knacka bort all lös betong/spackel. Skumma igen hela sprickan (golv till tak och hela djupet) med fogskum och låt stelna. Skär sedan bort överflödet och ca 1cm djupt. Spackla över allt med ett betongspackel eller husfix (måste vara cementbaserad), filta gärna för att få det jämt. Fortsätt sedan med bredspackling.

Okej!

Varför inte , låter som en bra idé.
Någon som har några synpunkter på detta?

Bara som tillägg nu när jag börjat peta ut allt som sitter i springan passar jag på att berätta vad jag hittat där, kanske förtydligar något.

efter all krakelerat betongspackel som är ca 1cm tjock ligger en typ bottninglist den har då legat emot spacklet. Sen är det kanske 10cm in bara luft och sen kommer det en remsa drevning av glasull på ca 10 cm till.

När jag kollar här:
http://www.sfr.nu/LinkClick.aspx?fileticket=urb/aKBDZeM=&tabid=887&mid=1907

Så verkar det vara precis så det ska vara. Så då börjar jag fundera på att dra dit bottningslisten igen och på med cementspackel och sen lägga en målarremsa över. Om målarremsan gör något över huvudtaget är en bra fråga... jag pallar bara inte bredspackla skiten igen så fort väggen rör på sig. Nu gå kanske frågan mer över till hur jag ska göra för att undvika att det uppstår en spricka som sabbar bredspackligen och så småningom färgen?

Edit: det sitter självklart en bottningslist mot den yttre fogmassan.

Redigerat:
Vill du vara helt säker på att inte få sprickor så är det kanske bättre att köra halvsynlig expansionsfog. Gör samma sak som på utsidan fast på insidan. Börja med bottningslist och fyll sedan upp med en högflexibel fogmassa av av MS-polymer / SMP som är övermålningsbar. Bredspackla sedan väggen men inte expansionsfogen och måla sedan över allt med en flexibel latexfärg för betongväggar så har du ett bra skydd mot sprickor.

Ännu bättre vore kanske att dra upp lite 28x70 med spikplugg på betongväggen och gipsa/spackla som vanligt så slipper du både bredspackling och strulet med sprickan.

• Gilla
Splanen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.