Ser på väldigt många ställen att latexfogar spricker efter bara något år eller så. Ser inte vidare trevligt ut så min fråga är om det finns någon latexfog som håller hög kvalitet och inte spricker?

Jag använder oftast övermålningbar våtrumsfog istället för latex.

Dyrare och lite mer svårjobbat men det spricker i alla fall inte.

Vad har du använt för latex tidigare?
Normalt brukar väl standard latexfog ha en rörelsemån runt 15% (Budgetvarianterna ligger under 10%- undvik!). Har för mig att jag sett upp till 50% vilket borde vara överkurs för de allra flesta situationer. Detta står angivit på tuberna. Är det stora sprickor kanske du ska testa en högre elasticitet. Annars vara så att träet torkar ut och rör sig mer under det första året så om du smetar på lite av samma latex så är det möjligt att det räcker denna gång.

Någon som har tips på latexfog som är elastisk och inte gulnar? Bor i ett nybyggt hus där fogen vid taklisterna gulnat o spruckit vilket ser för jäkligt ut...

Använder själv och på jobb bara tec7. Men cleaner är ett måste. Det bästa i min mening. Gulnar inte och klarar mer rörelse. Enda nackdelen är om man ska riva ner skiten ; -) hög rörelse- flex7.

Om man har en springa på 3mm och fyller den med latex som klarar 10% rörelse så kan det röra sig 0,3mm så därför spricker det. 3mm x 0,10=0,3mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.