Hej,
Som så många andra här har jag tänkt använda målad råspont som väggbeklädnad i en gammal stuga och har några funderingar runt detta. Hur har ni andra gjort, har ni lämnat en liten glipa eller slagit ihop brädorna helt och låtit springorna krympa fram?

Sen funderar jag på att måla efter montering, utan att måla noten innan. Är det någon som gjort så? Hur blev resultatet? Hur länge väntade ni innan målning? Finns det Bilder på hur det blev?

/M

Virket kommer krympa så se till att det är ihopslaget. Funkar att måla efter men då ska du nog vänta några månader om du inte vill måla igen när springorna kommer.

Jag satte 120mm råspont i taket i min friggebod. På grund av att det var skitväder kunde jag inte måla den innan så jag satte upp den omålad. Jag lämnade dock med meningen lite glipa mellan brädorna redan från början, var bara så jag ville att det skulle se ut.. Sen kvistlacka jag o köpte en billig färgspruta (399kr) och sprutmålade.. Jag har svårt att tro att det skulle bli speciellt bra om jag måla med pensel/roller, var lite jobb att få in färg i springorna även med spruta. Jag är iallafall nöjd med resultatet!
7174_64744.jpg
7178_64748.jpg

Vi ville ha det så att det blev springor utan färg i.
Så vi monterade råspont som det ska monteras dvs, tätt. Sedan målade vi inom någon vecka vad jag vet. Kom tänka på hur det såg ut innan jul och då hade det torkat ihop rätt bra utan färg i springorna. vi tycker att det är snyggt och ser ännu mer levande ut.

Det är så jag tänker också. Har du möjligtvis en bild att dela med dig av? Vad använde du för färg?

Absolut, lägger upp en när jag kommer hem senare idag.

Perfekt, jag väntar med spänning. Vilken dimension använde du på virket. Jag funderar på den tunnare varianten, d.v.s. 17mm. Dels för att det är billigt och dels för att min dyckertpistol bara skjuter 50mm dyckert.

På en lokal brädgård går det att köpa 145*17 råspont. törs jag spika den på väggar och tak eller kommer den är vrida sig när den torkar? Annars finns både 95 och 120 * 17mm.

Körde på 95* 17. Själv monterade jag det med min skruvautomat för att jag är lat :)

• ImageUploadedByTapatalk1330250754.849606.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.