Färg, Måla & Tapetsera
Laban: Hej, ska måla ett förråd inomhus i källaren, tidigare målad (snorgrönt...) putsad vägg. I förrådet finns en platsbyggd hylla i olackat trä. Jag har ingen lust att montera ner hyllan, och är inte ute efter någon speciell finish. Jag vill helt enkelt få på ett färglager som gör att det känns lite ljusare och fräschare. Jag vill kunna spruta med min Bosch PFS105E Wallpaint. Färgen
Voiden: Det blev en Bosch PFS 105 E istället. Kändes fel att köpa nån av dessa och chansa när Boschen är så omtyckt här och att den kostar 1495:- inkl frakt på tretti.se
Marylojs: Är det någon som har koll på hur man bäst går till väga om man vill förvandla gamla trötta trämöbler till nya, vita glada möbler? Är det svårt att få till? Hur mycket måste man slipa, osv?
Genvägen: Ang regn på nymålat Jag skulle låta dem torka och använda dem. Om regnet gjort märken i färgen så skulle jag måla en extra gång.
Genvägen: Jag undrar lite över det här med att måla baksidan av vindskivorna. De är ju också hyfsat utsatta.. Mina är ännu ej monterade, men ska upp i veckan. Framsida och kanter är oljade, grundade och strukna med en alkydbaserad täcklasyr. Hur gör jag med baksidan? Likadant? Bara träolja? Slamfärg? Det skulle kännas enklast om svaret är olja eller slamfärg. Vad säger ni?
andersmc: [citat] NCS vet jag inte, jag hade ett färgprov med mig, och det stämde. Fast jag trodde det blivit fel först, färgen var helt annorlunda innan den torkat.
jeppeknaster: Har fått tag på industrimålad panel ( www.bac.nu ) som är oljad, grundmålad och mellanstruken. Efter montering ska den endast målas ett varv till och då den kommer målad i äggskalsvit och vi vill ha vitare vit så undrar jag om det räcker med ett varv eller om man måste köra två ändå? Tycker väl att en vanlig vit borde täcka en äggskalsvit med endast ett varv... Vad tror ni?
MangePainter: Om den har frusit sönder är det bara tuggummi kvar av den:) Det märks ganska tydligt
essends: Möjligvis att vissa färdiga vita är s 0500-n men räkna inte med det
Helioz: Nej den färgen verkar inte lämplig till modern kc-puts. Den fäster säkert men kommer inte hålla lika länge. Jag kan rekommendera Hydraulit istället om du har kc-puts. Vanlig Hydraulit om du har c-bruk och Hydraulit Extra om du har b-bruk. Finns här t.ex: http://www.malarkalk.se/sv/category/8/Mala-pa-KC-puts
bjomape: Se t ex http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/135473-kvistlack-och-vattenbaserad-farg-pa-panel.html Enligt en del källor kan man grunda med våtrumsgrund i stället. Det har fortfarande bara gått 2.5 år sen jag målade taken på det sättet, så det är nog lite för tidigt att säga om det funkade eller inte (fast än ser jag inga genomslag).
Beltis: [citat] Bauhaus, Byggmax, XL med mera, med mera har dessa skivor. :)
hemmafixaren27: En kompis projicerade en bild på väggen och målade av, får vara rätt säker med penslen, men det blev riktigt snyggt :) En enklare variant är att ladda upp den bilden du vill ha på en sajt som säljer fototapeter Mrperswall, och anpassa den efter din vägg.
hemmafixaren27: instämmer att formstabila tapeter typ nya non woven tapeter är lättare att hantera, det sväller inte när de får klister på sig och på vis kan man stryka klistret direkt på väggen. Jag fixade nyligen köket med en fototapet som i non woven, väldigt smidigt.
AndersS: Har nyligen målat med Nordsjö VX+ och Cuprinol Fasadfärg Plus som också är specade lika, som nymålat ser jag ingen skillnad och de känns lika att måla med. Med den tidigare varianten utan "+/Plus" tillägget kändes Cuprinolen tunnar, men det är ju så subjektivt när man inte har dem samtidigt bredvid varandra. Jag ser på det nymålade ingen skillnad mellan väggarna som målats.
Helioz: Det går jättebra! Termerna vattenbaserad och lacknaftabaserad egentligen är fel och de korrekta benämningarna är vattenburen och lacknaftaburen. Detta då vatten och lacknafta endast används som lösningsmedel för bindemedlen (akrylat, alkyd, polyuretan osv). När lösningsmedlet dunstat bort och bindemedlet härdat så kan man måla över med med vad som helst förutsatt att man tvättar
Raskus: Målade vår furutrapp och lade Tarkett Viva valnöt i den mha en trappkompass. Trappnosar från Byggmax, [bild]
mångstekta: det där får du tyvärr aldrig att hålla tror jag även med latex... levande mot dött är ingen bra kombo... hade du däremot haft en liten kant mot gipsen så hade det nog hållit bättre...
Almson: Hej! Kastar ut ett riktigt vilt kort här: Flügger hade tidigare en ljust grå (vit) vägfärg de kallade Madonna - jättefin! Någon som vet NCS-numret till denna färg?
viffer: Härligt, då ska jag åka och köpa det imorgon. Tack för snabbt svar. :)
Cissi-84: Vi ska nu äntligen sätta igång och tapetsera efter att ha gjort allt tråkigt underarbete. Tidigare satt d någon typ av strukturtapet som vi rev ner för den var så grov att easycover inte skulle täcka. Sen slipade vi bort en hel del ludd för tapeten delade sig. Vi fick rådet att trots detta sätta en lättare variant v easycover, easyliner. Ska nu klistra väggarna för att se om
Toobster: OK tack, panelen är från K-Rauta, märket Moelven men brädorna är märkta Royal. Jaja.. det är väl bara att slipa på så det inte blir som en liten spikmatta på väggen.. [citat]
Trasselkalle: Det är på trä som färgen sitter så det är därför jag suckar. Jag blir orolig att det inte ska sitta lika bra då som om det var betong.
nemlan: Du kan inte använda vanlig träolja som grundbehandling eftersom de är gjorda för att bl.a. verka avvisande och förhindra upptagning i träet. En impregnerande olja eller grundolja är å andra sidan menad för att övermålas och på t.ex. ändträ så hjälper t.o.m. grundoljan till att dra in grundfärgen i träet.